viteski.ba logo
Zrak u vitezu
OGLAS
Vrijeme objave: 13.09.22 @ 22:42

Trenutačno nitko ne može biti pametan – to je bila prva rečenica Tihomira Matoševića, jednoga od najuspješnijih naftnih trgovaca u ovoj zemlji i vlasnika crpki Tioil, vezano za situaciju na tržištu nafte, a prema kojoj su naše oči itekako uperene jer od onih vremena kada smo benzin i dizel plaćali do dvije marke, a kada bi otišlo preko nervoza bi bila itekako jaka, sada smo na cijeni od 3 do 3,50 KM i nema naznaka da će se nešto u skorije vrijeme promijeniti. Istina je da je benzin jeftiniji, no i to ima svoje razloge, potražnja na tržištu je mala, zbog dizela mnogo više cisterni ide u nabavu.

Matošević nam govori kako se dugoročno ni za tri dana ne može točno predvidjeti neki događaj kada su nafta i energenti u pitanju, a kamoli spominjati situaciju u kontekstu zime, konkretno iz kuta BiH. U svijetu se pak debelo analizira situacija, od političkih vlasti koje imaju razumijevanja za svoje građane, pa im pokušavaju olakšati na razne načine da vožnja cestama i autocestama, plovidba i let ne prestanu, do stručnjaka koji pokušavaju utjecati na smirivanje situacije koja bi ublažila visoke cijene. Cijene nafte prošlog i pretprošlog tjedna na svjetskom tržištu bile su praktički iste. Barel je na londonskom tržištu bio 92,84 dolara, a na američkom 86,79 dolara. Cijene su, kako se navodi, bile pod pritiskom zbog straha trgovaca od usporavanja gospodarstva zbog borbe protiv inflacije, s obzirom na to da je Europska središnja banka s tim ciljem prošlog četvrtka povećala kamatne stope za agresivnih 0,75 postotnih bodova, dok je Američka središnja banka (Fed) također najavila da predano radi na suzbijanju inflacije i nastavku zaoštravanja monetarne politike dok u tome ne uspije. U prijevodu, agresivno povećavanje kamatnih stopa, a ono je već sada na najvišim razinama u više od 40 godina. Novo agresivno povećanje kamatnih stopa, treće u nizu, očekuje se 20. i 21. rujna, i to za 0,75 postotnih bodova, u rasponu od 3 do 3,25 posto. I zbog tih poteza analitičari očekuju slabljenje potražnje za naftom. Optimizmu ne pridonose ni stalne mjere Kine protiv COVID-19 posljednjih mjeseci jer kada u najmnogoljudnijoj zemlji nema potražnje nafte, jasno je da će se to odraziti na cijeli svijet, a kako bi je i bilo kada, primjerice, u gradu Chengduu gdje živi 21 milijun stanovnika automobili i ne voze zbog stroge karantene, dok su i u drugim dijelovima zemlje žitelji upozoreni da izbjegavaju putovanja. Uz sve to Rusija prijeti potpunom obustavom izvoza

nafte i plina u Europu, ako Bruxelles ograniči cijene ruskih energenata, a stručnjaci tvrde da je realan rizik od gubitka opskrbe ruskim energentima, samim time moguć je i rast cijena nafte. Veći rast cijena nafte, kako bi se smanjilo ruske prihode kojim se financira rat Rusije u Ukrajini, spomenula je i američka ministrica financija Janet Yellen i tako EU suptilno poručila da se pripremi na sve. Prošlogodišnji oporavak gospodarstva zaustavljen je ovogodišnjim ratom na europskom tlu zbog kojega su i cijene nafte porasle za više od 15 posto u ovoj godini. Predviđati nešto u ovoj situaciji nezahvalno je, međutim, ono što vidimo jest da ovaj rat ne planira prestati tek tako. Bilo bi od presudne važnosti naći najbolju alternativu ruskim energentima što prije, ali čarobnoga štapića za ovu situaciju zasad nema. Kako stvari stoje, trenutačno je za opskrbu sigurna samo Mađarska koja je ostala u jednom partnerskom položaju s Rusijom. Što se BiH tiče, niti smo dio eurozone niti nas itko previše pita. A posljedice snosimo… itekakve.

OGLAS

drukciji.ba

OGLAS
Oglasi
LM