spot_img
spot_img
spot_img
Vitez
oblačno
3 ° C
3 °
3 °
79 %
2.8kmh
100 %
Uto
3 °
Sri
7 °
Čet
8 °
Pet
8 °
Sub
7 °

Akumulator u automobilu– što ga kvari, što mu produžava vijek trajanja?

- Oglasi -

Većina kvarova koji zahtijevaju poziv pomoći na cesti gotovo polovica svih, povezana je s kvarom na akumulatoru. Akumulator u autu bi se bez problema trebao koristiti 4-5 godina pa i duže, ali u praksi je ekstremna potrošnja baterije unutar 2 godine od početka rada vrlo čest slučaj.

Teoretski vijek trajanja baterije u automobilu s učinkovitom ugradnjom je 4-5 godina, bez obzira na vrstu – pod uvjetom da je pravilno usklađena s automobilom. U praksi se mnoge baterije istroše unutar 2-3 godine od prve upotrebe. U većini slučajeva, kada baterija ne posluša, a punjenje ne pomaže, to je posljedica nepravilnog rada ili kvara na strani automobila.

Iako su moderni AGM akumulatori višestruko otporniji na ciklički rad od “običnih” olovnih akumulatora, oni također imaju mnogo više zadataka u modernim automobilima – uključujući start-stop sustav. To znači da se i jedni i drugi imaju pravo istrošiti u roku od 4-5 godina. No, uvjet za takav vijek trajanja je osigurati bateriji barem minimalnu udobnost rada i ne preopteretiti je. Veoma je lako oštetiti bateriju na niskim temperaturama, kada joj se kapacitet smanji. Dvije godine brutalnog korištenja baterije su više nego dovoljne da se ne pokvari, već da se jednostavno potroši!

Devet razloga za preranu smrt akumulatora u automobilu

  • Slučajno duboko pražnjenje. Ako auto ostavimo (čak i s upaljenim unutrašnjim osvjetljenjem), baterija je duboko ispražnjena. Što je baterija “smanjenija” (s velikom startnom strujom u odnosu na njen električni kapacitet), veća je vjerojatnoća nepovratnog kvara. Svako duboko pražnjenje, čak i ako se baterija dopusti puniti i “podići”, smanjuje njezinu učinkovitost i do nekoliko posto. U ekstremnom slučaju, jedno pražnjenje dovodi do kvara.
  • Korištenje električnih prijemnika u mirovanju. Pogotovo kada je temperatura okoline niska, korištenje autoradija ili drugih uređaja koji zahtijevaju energiju, dok motor ne radi, dovodi do cikličkog rada koji opterećuje bateriju. Tipičan uređaj koji “ubija” bateriju je … webasto grijanje: koristimo ga zimi (ako ga imamo), kada je posebno hladno, a troši puno električne energije potrebne za napajanje puhala ili pumpe rashladne tekućine. Iz tog razloga se u kamperima često koriste dvije baterije: jedna za starter, a druga – otpornija na duboko pražnjenje, za rad Webastog grijanja. Šta ako imamo Webasto i jednu bateriju? Koristite, naravno, ali umjereno – pogotovo ako koristimo automobil za kratka putovanja!
  • Povremena upotreba automobila – to je zato što automobil, čak i ako ne vozi i zatvoren je, “vuče” struju: za napajanje alarma, “keyless” sustava, memorije radija itd. I što je također važno – baterija se s vremenom prazni “sama”. Nije bez razloga da su uposlenici ADAC-ove pomoći na cesti u aprilu 2021. godine zabilježili radikalno povećan broj poziva za kvarove na “akumulatoru” – kada su se automobili sporadično koristili zbog karantene.
  • Brzo punjenje prazne baterije. To se događa, na primjer, kada u nuždi upalimo automobil pomoću kabela – tada se baterija brzo puni, ali ne bi trebala. Savjet: upotrebljavajte kabele ako morate, ali nemojte to prečesto ponavljati. Morat ćete to činiti sve više i više. Prvom prilikom do kraja napunite bateriju dobrim punjačem.
  • Prazan akumulator i mraz – u takvim uslovima, elektrolit ispražnjene baterije može se smrznuti u mrazu. Blizu nepovratne greške!
  • Punjenje smrznute baterije – iako je šansa da se takva baterija uopće može spasiti mala, punjenje takve baterije bez zagrijavanja dovodi direktno do nepovratnog kvara. Odnesite bateriju u toplu prostoriju, zagrijte je i zatim je počnite puniti. Po mogućnosti slabom strujom.
  • Dopunjavanje baterije na hladnoći ne dobrim punjačem: ako baterija nije bila potpuno prazna, punjenje joj neće naštetiti, ali isto tako – suprotno očekivanjima, neće pomoći! To je zato što što je niža temperatura baterije, to mora biti veći napon punjenja. Običan punjač na minus pet Celzijevih stepeni jednostavno neće napuniti bateriju, čak ni za dva dana! Za punjenje baterije na malom mrazu potreban nam je elektronički punjač s funkcijom prilagođavanja napona temperaturi okoline. Po jakom mrazu, da biste napunili bateriju, ionako je morate izvaditi iz automobila i u tu svrhu odnijeti kući.
  • Napon punjenja prenizak ili previsok: kvar u sistemu punjenja automobila dovodi do kvara baterije. Uvijek prije ugradnje novog akumulatora, treba  provjeriti stanje ugradnje kod auto električara!
  • Preveliko curenje struje kada miruje: to može biti zbog kvara (nešto se ne gasi nakon zaključavanja automobila) ili zbog dodatne opreme. Tipična situacija: mali automobil, mala baterija, protuprovalni alarmni sistem.

Devet načina da produžite vijek trajanja akumulatora

  • Ograničite rad uređaja koji troše energiju kada miruju. Nemojte koristiti ozvučenje u automobilu kao zamjenu za radio u garaži! Koristite webasto kada ste parkirani, ali mudro.
  • Ako neredovno koristite automobil, nabavite si dobar punjač. Može biti sićušan – trajno spojen pobrinut će se za dobro stanje baterije. Posebno se isplati u slučaju sezonski korištenih automobila – klasika, kampera, kabrioleta itd.
  • Ako vozite na kratke udaljenosti, ponekad napunite bateriju malim, sporim punjačem. Ako vozite “normalno”, nemojte.
  • Isključite uređaje kao što je “start-stop” prema zadanim postavkama. Uništavaju i bateriju i starter. Druga je stvar, oni pomažu u uštedi goriva… zato zadržite zlatnu sredinu.
  • Ne zaboravite ugasiti svjetla i svjetla u automobilu.
  • Provjerite ispravnost električnog sistemu u automobilu
  • Kada kupujete akumulator, obratite pažnju na njezin ispravan odabir. AGM bateriju nećete zamijeniti olovnom, ali neće ni raditi “na drugi način”! Pripazite i na kapacitet baterije – prilagodite je automobilu i njegovim uslovima rada!
  • Kada punite bateriju, odaberite ispravan punjač! AGM baterije zahtijevaju drugačiju strategiju punjenja.
  • Održavajte motorni prostor čistim, posebno oko akumulatora. Debeli sloj prljavštine povećava rizik od nekontrolisanog protoka struje.

A kad se akumulator pokvari prije isteka garancije…

… onda to možete reklamirati, ali nemojte se iznenaditi kada vas odbiju. Garancija ne pokriva posljedice prirodnog trošenja i “zloupotrebe” baterije, a boja elektrolita i stanje ploče prilično olakšavaju utvrđivanje uzroka kvara.

- Oglasi -

NAJNOVIJE OBJAVE

error: Sadržaj je zaštićen.