Vijest koju je prije nekoliko dana objavio portal biznisinfo.ba, da su nadležni u Federaciji BiH odlučili promijeniti projekt autoceste kod Tešnja, izazvala je mnogo pažnje. U ovom trenutku široj javnosti nije poznato što se točno mijenja na trasi u dužini od 8,5 kilometara u blizini ovog industrijski razvijenog grada, piše BiznisInfo.ba.
Riječ je o dionici Putnikovo Brdo – Medakovo na kojoj radove izvodi sarajevska firma Euro-Asfalt. Ugovor o izgradnji ove dionice potpisan je 11. studenoga 2022. godine a vrijednost ugovorenih radova iznosi 167 milijuna eura sa PDV-om.
Rok završetka izgradnje bio je 24 mjeseca, iz čega bi se moglo zaključiti da je rok istekao. S druge strane, da dionica nije ni blizu finalizacije, govori ne samo činjenica da se ide u izmjenu glavnog projekta, već i druga vijest da tek slijedi izmještanje rijeke Tešanjke koje će obuhvatiti oko 50 parcela.
Iz kompanije Euro-Asfalt za BiznisInfo.ba je pojašnjeno da spomenuti rok od 24 mjeseca počinje teći od datuma uvođenja izvođača radova u posao, što je u ovom slučaju 1. lipnja 2023. godine.– Dakle, radovi se još uvijek odvijaju u roku koji je predviđen ugovorom. Ovaj rok će također, vjerujemo, biti probijen, a razlozi su (osim navedenog izmještanja toka rijeke Tešanjke, na što mi kao izvođači ne možemo utjecati) tri arheološka nalazišta na koja smo naišli tijekom radova i koja su zbog procedura provjere i zaštite na neko vrijeme zaustavila radove na spomenutoj dionici – kazali su.
Ukazali su na to da spomenuta dionica, ukupne dužine 8,5 kilometara, prolazi kroz tri općine – Usora, Doboj Jug i Tešanj. Glavni projekt za ovu dionicu uradio je IPSA Institut d.o.o. Sarajevo. Pri izvođenju radova pronađeno je nekoliko arheoloških nalazišta i to: Putnikovo Brdo (Općina Usora), Alibegovci (Općina Usora), Tešanjka – Lepenica (Općina Tešanj). Na samom početku trase (Putnikovo Brdo) otkriveno je nekoliko manjih arheoloških nalazišta iz osmanskog i srednjovjekovnog razdoblja, što nije utjecalo na izmjenu projekta jer su pronađeni samo manje količine arheološkog materijala.
U mjestu Alibegovci (Općina Usora), na mjestu kojim je trebala ići trasa autoceste sa pripadajućim objektima, otkriven je arheološki lokalitet „Gračac“.
Općina Usora, kao i Arheološki zavod BiH, procijenili su vrijednost nalazišta te zahtijevali da se lokalitet sačuva i da se izvrši preprojektovanje trase, kako bi arheološki lokalitet bio zaštićen. Izmještanje i preseljenje nalazišta na drugu lokaciju, kao i izgradnja predmetne trase, a da se lokalitet ne uništi, bilo je nemoguće.
Da bi se izbjeglo uništenje navedenog arheološkog nalazišta, bilo je potrebno da se položaj trase autoceste djelimično promijeni, odnosno izvršeno je položajno prilagođavanje navedenog dijela trase, kako bi se izbjeglo uništavanje arheološkog nalazišta koje je od velikog značaja, kako za Arheološki zavod, tako i za Općinu Usora. U odnosu na glavni projekt navedena dionica trase pomjerena je za cca sedam metara ulijevo.
Izmjenu glavnog projekta je uradio glavni projektant, IPSA Institut, i po toj izmjeni se trenutno izvode radovi. Ove izmjene imaju utjecaj na rok dovršetka radova zbog samog postupka izrade nove projektne dokumentacije, ishođenja potrebnih suglasnosti i ostalih procedura koje se moraju ispoštovati prije nastavka radova.Nakon tunela Hrastik na zasjeku koji se nalazi na trasi također je u manjoj količini pronađen arheološki materijal čija iskopavanja nisu imala utjecaj na sam položaj projektirane autoceste, ali jesu neznatno utjecala na rok dovršetka radova.