Vozači u Hrvatskoj već idućeg ljeta mogli bi dobiti potpuno novi sustav naplate cestarine bez kućica, bez zaustavljanja i uz stroga digitalna pravila. Prijedlog zakona od ovog je tjedna u javnoj raspravi.
Nakon što bude usvojen, klasične naplatne kućice završit će u povijesti, a autocestama se više nećemo voziti kao dosad. Umjesto zaustavljanja pred rampama, cestarina će se ubuduće plaćati automatski putem ENC uređaja ili očitavanjem registracijskih oznaka, a naplatne kućice bit će prazne, piše Klikni.hr.
Ovaj model, poznat kao ESNC, temelji se na slobodnom protoku prometa. Sustav prepoznaje vozilo u pokretu, a naplata se odvija u pozadini.
Građani će moći birati hoće li koristiti ENC uređaj, koji se postavlja na vjetrobran, ili se odlučiti za digitalnu registraciju tablica, putem koje se prolazak automatski naplaćuje. Taj drugi model, poznat kao ALPR, očitavat će tablice pri ulasku na autocestu i naplaćivati cestarinu karticom, aplikacijom ili na prodajnim mjestima, uključujući benzinske postaje i stanice za tehnički pregled.
Vozači teških vozila neće imati izbora jer će morati koristiti ENC. Oni koji su već ranije kupili ENC uređaj moći će ga koristiti i dalje, sve dok ispunjava tehničke uvjete novog sustava. Vožnja bez uključivanja u sustav tretirat će se kao prekršaj. U tom slučaju cestarina se uvećava za penal od 120 eura, a naplatu može provesti koncesionar. Zakon propisuje i pravo na prisilnu naplatu, uz obvezu vlasnika ili leasing korisnika da dostavi vjerodostojne podatke o vozaču.
Nadzor će provoditi mreža portala s kamerama i antenama, uz mobilne jedinice na terenu. Tehnologija, poručili su svojedobno iz HAC-a, omogućuje gotovo stopostotnu točnost u otkrivanju prekršitelja. Zakon predviđa i dodatne pristojbe za zagađenje, buku i emisije CO2. Istodobno omogućuje popuste za vozila s niskim emisijama i česte korisnike, ali ne veće od 13 posto. U razmatranju su i novi tarifni modeli, uključujući mogućnost sezonskih poskupljenja, pa bi cestarina tijekom ljetnih mjeseci mogla biti viša.