Vrijeme objave: 15.08.25 @ 01:31

Konzorcij logistika Bosne i Hercegovine uputio je danas zahtjeve šefu Izaslanstva Europske unije u BiH Luigiu Soreci i visokom predstavniku u BiH Christianu Schmidtu da uklone diskriminaciju bh. transportnoj industriji, a najavili su i prosvjede ukoliko njihovi zahtjevi ne budu ispunjeni.

Na prosvjedima koje su najavili za 1. rujna, kako je navedeno u pismima upućenom veleposlaniku Soreci i visokom predstavniku Schmidtu, Konzorcij će javno istaknuti nezadovoljavajući odnos institucija EU prema prijevoznicima iz BiH. Razlog zbog kojeg se obraćaju Izaslanstvu EU je “zabrinjavajuća i pravno neutemeljena praksa uhićenja i sankcioniranja profesionalnih vozača iz BiH u državama članicama EU”.

Iz Konzorcija podsjećaju da su BiH i EU potpisnice i ugovorne strane Europskog sporazuma o radu vozača i posada vozila koja obavljaju međunarodne drumske prijevoze (AETR), kao i Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju (SSP).

Također napominju da ova dokumenta definiraju obveze i prava država potpisnica, uključujući međusobno priznavanje pravila o vremenu vožnje i odmora profesionalnih vozača te zabranu diskriminacije u pružanju usluga međunarodnog transporta. Dodatno su podsjetili na presudu Saveznog suda Austrije, kojom je utvrđeno da je vozač iz BiH neosnovano i nezakonito uhićen zbog navodnog kršenja pravila o radnom vremenu, iako je bio u potpunosti usklađen sa AETR standardima.

– Ova presuda potvrđuje da nacionalne vlasti država članica EU moraju poštovati međunarodne sporazume na koje su pristale. Ovakva praksa šalje vrlo lošu poruku prijevoznicima iz BiH – istaknuto je u pismu. Naglasili su da se mora prestati sa uhićenjem bh. vozača, koji nisu “azilanti niti teroristi već krvotok gospodarstva BiH, koji je u EU tržište investirao u vozila i opremu u vrijednosti od preko 4 milijarde eura”.

Od Izaslanstva EU traže da se uključe u reakcije i osiguraju da sporazum AETR bude primijenjen u praksi, i to ne samo na vozače, nego i na cjelokupnu transportnu industriju BiH. Također poručuju da ukoliko se EU ogluši o realne odredbe sporazuma i digitalni okvir izračunavanja boravka profesionalnog vozača od 2.160 sati u šest mjeseci, a u AETR-u je jasno definirano da se boravak računa kao “odmor od 9 sati u 24 sata”, to će to biti “loš znak i pokazatelj nepostojanja iskrenih partnerskih odnosa”.

Zahtjevi Konzorcija logistika BiH upućeni Izaslanstvu EU uključuju žurnu intervenciju i službeno obavještenje državama članicama EU o obavezi poštovanja AETR-a i SSP-a, uspostavu mehanizma za sprječavanje neosnovanog uhićenja i sankcioniranja bh. vozača. Osim navedenih, upućena su još dva zahtjeva, i to uklanjanje svih oblika diskriminacije u tretmanu prijevoznika iz BiH na EU tržištu i poštovanje i primjena digitalnih mehanizama evidencije boravka vozača prema AETR definicijama.

U pismu upućenom visokom predstavniku Schmidtu navedeni su razlozi za prosvjed, a to su donošenje i primjena podzakonskih akata bez konzultacija sa sektorom, nepostojanje koordinacije između državnih, entitetskih i lokalnih institucija, neprimjena međunarodnih sporazuma (AETR, SSP) i EU praksi te neefikasni granični prijelazi i carinske procedure i kašnjenje u digitalizaciji ključnih procesa, eCMR i NCTS).

Također su naveli i zahtjeve upućene OHR-u, između ostalih, popust od 50 posto na cestarine kroz jedinstveni TAG sustav i smanjenje zadržavanja na granicama. Konzorcij je izrazio očekivanje da Ured visokog predstavnika podrži reformski proces, osigura transparentnu primjenu međunarodnih sporazuma i spriječi daljnje urušavanje transportnog sektora.U ime Plenuma Konzorcija logistike BiH pisma je uputio koordinator zajedničkih poslova Velibor Peulić, saopćeno je iz te organizacije.

blaz750x200
Oglasi
LM