Bosna i Hercegovina suočava se s ozbiljnom financijskom krizom u sektoru kontrole letenja, koja bi mogla dovesti do potpunog prekida rada BHANSA-e – državne agencije zadužene za upravljanje zračnim prostorom.
Nakon što je BiH izgubila arbitražni spor protiv slovenačke kompanije Viaduct, ta tvrtka pokušava da naplati dugovanih 70 milijuna eura preko sredstava koja BHANSA prima od Eurocontrola. Kao odgovor na to, Eurocontrol je zamrznuo sve isplate Bosni i Hercegovini, čime je stvorena ozbiljna financijska blokada.
Podsjetimo, Vlada Republike Srpske je 2004. godine dodijelila koncesiju firmi “HES Vrbas”, u vlasništvu Viaducta, za izgradnju hidroelektrana na rijeci Vrbas. Ipak, iste godine odobrava se koncesija za HE Bočac 2, čime je Viaductov projekt efektivno onemogućen. Kompanija je 2014. pokrenula arbitražni postupak, tvrdeći da je pretrpjela znatnu štetu zbog raskida ugovora. Međunarodni arbitražni sud u Washingtonu presudio je u korist Viaducta, naloživši BiH da isplati 40 milijuna eura. Sa zateznim kamatama, dug je danas narastao na više od 70 milijuna eura.
Vijeće ministara BiH donio je zaključak kojim se traži da se u roku od 15 dana – koji uskoro ističe – izradi prijedlog rješenja za isplatu ukupnog duga, uključujući glavnicu, kamate i troškove arbitraže. U međuvremenu, BHANSA je uputila hitan dopis institucijama BiH, upozorivši da je Eurocontrol obavijestio agenciju o izvršnom nalogu za zapljenu, izdanom 21. ožujka 2025. od strane sudskih organa iz Bruxellesa. Tim nalogom naređeno je zamrzavanje svih uplata prema BiH i BHANSA-i.
Europski sindikat kontrolora letenja upozorava da bi zbog ove situacije moglo doći do kolapsa sustava kontrole zračnog prijevoza u BiH, što bi imalo ozbiljne posljedice za cijelu Europu. U priopćenjukoje je prenio njemački magazin Focus, navodi se i poziv na veću pravnu zaštitu Eurocontrola.
“Prihodi od preletnih taksi čine 90% budžeta BHANSA-e. Agencija je sada na ivici operativnog kolapsa. U najgorem scenariju, to bi značilo gašenje kontrole letenja u BiH, zatvaranje aerodroma u Sarajevu, Banja Luci, Mostaru i Tuzli, prekid medicinskih i humanitarnih letova, kao i otpuštanje stručnog osoblja”, stoji u priopćenju.
Prema neslužbenim informacijama, BHANSA trenutno ne planira zatvaranje zračnog prostora, s obzirom na katastrofalne posljedice koje bi to izazvalo. Ipak, ukoliko se uskoro ne pronađe rješenje, agencija će biti primorana obustaviti pružanje usluga kontrole letenja.
Zračni prostor BiH ima strateški značaj za jugoistočnu Europu, a njegovo zatvaranje moglo bi izazvati preopterećenost u susjednim zemljama i dodatni pritisak na europski sustav kontrole letenja. Zbog toga ATCEUC (Europski sindikat zaposlenih u kontroli letenja) upozorava da problem ne pogađa samo BiH, već ugrožava stabilnost cijelog sustava.
Kao jedno od mogućih rješenja, ATCEUC poziva belgijske vlasti da osiguraju snažniju pravnu zaštitu Eurocontrolu, kako bi se spriječilo da financijski problemi pojedinih država ugroze čitav europski zračni prometni sustav.