Uvoz rabljenih i novih automobila u BiH polako se vraća na stanje na kojem je bio prije globalne krize, pa je tako u osam mjeseci ove godine uvezeno 11.398 vozila više nego prije godinu dana u istom razdoblju. Kako ističu sugovornici za Nezavisne, cijene četverokotača su u porastu. Naime, kako pokazuju podaci Uprave za neizravno oporezivanje BiH, tijekom osam mjeseci ove godine uvezena su 58.352 automobila u BiH u vrijednosti većoj od 939 milijuna KM, računajući i plaćena davanja. Od tog broja, 51.814 automobila je rabljeno, dok je novih 6538.
– U istom razdoblju lani u BiH su stigla 46.954 automobila. Tada je bilo 40.299 rabljenih i 6655 novih automobila. Ukupna vrijednost veća je od 83 milijuna KM, računajući plaćena davanja – navode iz UNO-a BiH. Zoran Milinčić iz Gospodarske komore RS-a rekao je da su cijene vozila u RS-u u porastu. – Jedan od osnovnih razloga je taj što je u automobilskoj industriji prisutan trend sve većeg broja redizajniranih i novih modela na tržištu. Novi modeli vozila sa sobom donose više sigurnosne i tehničke opreme, ali to više košta i sve ulazi u kalkulaciju cijene. Modeli s osnovnom opremom, što implicira nisku cijenu, uvoze se u jako malom broju – rekao je Milinčić. Ukupna prosječna vrijednost uvezenih vozila u RS veća je za oko 15% za prvih sedam mjeseci ove godine u odnosu na isto razdoblje lani. Najveći uvoz, prema ukupnoj vrijednosti vozila, je iz Njemačke, Francuske i Češke. Ako se promatra situacija u autoindustriji na globalnoj razini, kako kaže Milinčić, ona nije ista na svim kontinentima.
– Smjernice EU-a vrlo su stroge po pitanju emisije CO2 i to je glavni razlog zašto je na tržištu sve manje vozila s velikom zapreminom motora. Proizvođač bi za takva vozila imao velike dodatne namete, što bi povećalo cijenu i automatski smanjilo prodaju. Što se tiče vozila s dizelskim motorom, u sljedećoj godini očekuje se značajno povećanje nameta, što će vjerojatno smanjiti njihovu proizvodnju, a samim tim i povećati prodajnu cijenu – rekao je.
Dodao je da će proizvođači koji izvoze na tržište EU-a također biti uvjetovani da moraju vozni park prilagoditi ekološki prihvatljivijim vozilima kako bi uopće mogli biti prisutni na ovom tržištu. Igor Gavran, ekonomist, rekao je da s jedne strane povećanje uvoza vozila jest znak oporavka tržišta, ali je dominacija rabljenih vozila ipak znak i siromaštva. – S obzirom na to da većina svijeta u sve većoj mjeri prelazi na električna vozila ili barem ona suvremenijih hibridnih tehnologija, izgledno je da se u BiH i dalje najviše uvoze ona koja će u razvijenom svijetu uskoro biti bliže otpadu nego cestama – izjavio je Gavran.