Vitez, Novi Travnik i Busovača trebaju brzu cestu koja će biti temelj dugoročnog razvoja i opstanka

// Lašvanska dolina

Trenutačno nema fizičkog ulaza na izgrađenu prometnicu sa strane Viteza, dok je na strani u Nević Polju urađen silaz i kruži tok kao priključak na magistralnu cestu M16.6, koja je veza između Travnika i Bugojna preko Novog Travnika.

Lašvanska dolina, kao jedan od gospodarski najaktivnijih prostora ne samo Srednjobosanske županije već i Federacije, ali i države općenito, za svoje daljnje pozicioniranje i suočavanje s izazovima koje donosi nužnost osiguranja sigurne i protočne cestovne veze s velikim logističkim središtima, kao i tržištima izvan BiH, treba brzu cestu, piše Večernji list BiH. U tom smislu na generacijski proces brze ceste Lašva – Nević Polje gleda se kao na priliku koja će gospodarskim subjektima s ovog prostora pružiti značajan input u smjeru osnaživanja konkurentnosti, a s druge strane žiteljima ovoga kraja omogućiti bržu i ugodniju vožnju.

Ovo je osobito bitno kada se pogledaju brojke koje jasno govore o tomu kako je postojeća magistralna cesta M5 jednostavno “prebukirana” i više ne može udovoljiti potrebama. Dobre su vijesti kako se uskoro očekuje tehnički prijam prve od pet dionica brze ceste (LOT 5 u dužini od 4,8 kilometara, koja se prostire od izlaza iz poslovne zone Vitez do Nević Polja na prostoru Novog Travnika), međutim, da bi ostvarila potencijal, bit će nužno realizirati i gradnju ostalih dionica, a osobito one susjedne – LOT 4, koja prolazi kroz poslovnu zonu Vitez. U prijevodu trenutačno nema fizičkog ulaza na izgrađenu prometnicu sa strane Viteza, dok je na strani u Nević Polju urađen silaz i kruži tok kao priključak na magistralnu cestu M16.6, koja je veza između Travnika i Bugojna preko Novog Travnika.

Tek onoga trenutka kada se sastavi mozaik od Nević Polja do Viteza, uključujući prolazi kroz poslovnu zonu, projekt dobiva svoju punu vrijednost. Dvije dionice činile bi kompaktan infrastrukturni objekt, a to bi stvorilo i pretpostavke za daljnje osnaživanje tradicionalno snažnog i izvozno orijentiranog gospodarstva ovog dijela Bosne i Hercegovine. Ostvarivanje povezanosti LOT-a 5 i LOT-a 4 za Vitez, ali i ostale lokalne zajednice, donijelo bi sve one mogućnosti i potencijale koje sa sobom donosi brza cesta. Ostala tri LOT-a ove dionice čine Lašva – Kaonik, Kaonik – Selište, Selište – Vitez (petlja Vitez – ulaz u poslovnu zonu). Ipak, planovi vlasti su da ova prometnica ide dalje na zapad, sve do Jajca, a trenutačno je fokusu priprema izgradnje dionice Nević Polje – Turbe, u dužini od 11,43 kilometra, koja je dio ambicioznog plana povezivanja Lašve, Travnika i Jajca modernom brzom cestom. U strateškom smislu brza cesta Lašva – Travnik – Jajce značajno će skratiti vrijeme putovanja te poboljšati sigurnost sudionika u prometu jer je riječ o jednom od najopterećenijih cestovnih pravaca u Bosni i Hercegovini. Projekt izgradnje brze ceste Lašva – Nević Polje jedan je od prioritetnih u Federaciji BiH i njegovom realizacijom značajno bi bile smanjene trenutačne prometne gužve na pravcu Jajce – Vitez – Sarajevo. Izgradnja ceste koja bi spajala Lašvu na istoku i Jajce na zapadu generacijski je projekt koji će donijeti niz pogodnosti stanovništvu i poslovnoj zajednici ovoga dijela BiH.

Na model brzih cesta u Federaciji BiH gleda se kao na rješenje za ona geografska područja kroz koja ne prolaze dionice autoceste, a osim središnje Bosne, fokus je na projektima u još tri županije – Zapadnohercegovačkoj, Unsko-sanskoj i Bosansko-podrinjskoj, dok će Tuzlanska i Posavska, u skladu s planovima, biti povezane punim profilom autoceste.

Nedavno je, podsjećamo, potpisan ugovor za gradnju prve dvije sekcije – jednu od dionica brze ceste koja će od Mostara preko Širokog Brijega i Gruda voditi do granice s Republikom Hrvatskom, dok je u Unsko-sanskoj županiji Gradska uprava Bihaća, putem Službe za urbanističko planiranje, građenje, imovinsko-pravne i geodetske poslove, službeno počela postupak potpune eksproprijacije nekretnina potrebnih za izgradnju brze ceste Bihać – Cazin – Velika Kladuša prema Republici Hrvatskoj. Korisnik eksproprijacije je JP Autoceste FBiH, a riječ je o prvoj fazi projekta koja prolazi kroz katastarsku općinu Kralje. Riječ je o jednom od najvećih poslijeratnih infrastrukturnih projekata kojima se planira prometno povezivanje ovog kraja Bosne i Hercegovine s Republikom Hrvatskom te dalje prema Novom Mestu.

LM