Vrijeme objave: 06.06.22 @ 15:00

Dizelski motor 1.6 HDi je jedan od najpopularnijih dizelaša prvog desetljeća 21. stoljeća. Može se naći u desecima automobila nekoliko vodećih proizvođača – ne samo koncerna PSA, već i u Fordu, Mazdi, Suzukiju, Volvu, pa čak i u BMW-u i Miniju. To nije samo francuska tehnička zamisao, jer je i Ford bio uključen u razvoj.

Prvi dizelski motor konstruiran na taj način bio je 1.4 HDi, a s vremenom su i veći dizelski motori nastali kao rezultat suradnje obje kompanije: 2.0 HDi, 2.2 HDi i najnoviji 3.0 HDi. To je omogućilo da se financijski teret razvoja raspodijeli na dva entiteta, tako da cijena automobila može biti niža. Što se tiče 1.6 HDi motora, proizvodi ga francuska tvornica Tremery. Prva generacija sa 16 ventila (DV6) dostupna je u nekoliko izvedbi snage: 75, 90 i 109 KS, dok noviji 1.6 HDi (DV6D) motor, koji je predstavljen 2010. godine, također razvija sličnu snagu od 75, 92 ili 112 KS. Što se tiče 1.6 HDi motora, proizvodi ga francuska tvornica Tremery. Prva generacija sa 16 ventila (DV6) dostupna je u nekoliko izvedbi snage: 75, 90 i 109 KS, dok noviji 1.6 HDi (DV6D) motor, koji je predstavljen 2010. godine, također razvija sličnu snagu od 75, 92 ili 112 KS. Specifična karakteristika ovih motora je Common-rail sustav. U ogromnoj većini verzija njegov dobavljač je Bosch koji koristi elektromagnetne mlaznice. Za korisnika to ima prednost što se u slučaju oštećenja mlaznice može popraviti. S druge strane, Siemensovi sustavi koriste piezoelektrične mlaznice, koje se ne mogu popraviti, a cijena im je zaista visoka. Troškovi popravka sustava ubrizgavanja prilično su visoki, posebno u automobilima s kilometražom koja se približava 200.000 km. To je ujedno trenutak kada većina modernih dizelskih motora otkriva i druge skupe probleme, poput istrošenog turbopunjača ili zamajca. Njihovi su popravci obično skupi, pa radije pogledajte slabiju verziju ovog motora s 90 KS, a posebno verziju 9HX (DV6ATED4) koja nema zamajac sa dvostrukom masom i turbopunjač s promjenjivom geometrijom. Zahvaljujući tome, to je jedan od rijetkih dizelaša kod kojih velika kilometraža ne mora značiti visoku stopu kvarova i alarmantne troškove. Čak i ako je potrebno zamijeniti turbopunjač, novi nije preskup, a njegova regeneracija košta otprilike jednu polovinu od cijene novog. Turbina sa promjenljivom geometrijom je gotovo dvostruko skuplja, a njena regeneracija se praktično i ne isplati. Održavanje motora 1.6 HDi bolje je povjeriti profesionalcima, jer je to vrlo moderan motor, i slučajna greška može mu naškoditi. Naravno, najjednostavnije zadatke, poput zamjene filtra za zrak, može izvesti čak i neiskusna osoba. Zamjena ulja je također relativno jednostavna, ali ugradnja filtra za ulje već zahtijeva posebnu pažnju. Takav postupak u garaži nije uvijek isplativ, a tu je i problem s istrošenim uljem. U nekim verzijama zamjena filtra za gorivo može biti problematična. To je relativno lako samo kod dizelskih serija 1.6 HDi koje za punjenje koriste filter s ručnom pumpom. Tamo gdje ga nema, filter za gorivo zamijenite u odgovarajuće opremljenoj radionici. Bilo kakva intervencija u priboru motora može se izvršiti tek nakon isključivanja kontakta i čekanja najmanje 6 sekundi. Ovo je trenutak kada upravljač motora i dalje može čitati informacije sa senzora, a odspajanje instalacije u ovom trenutku može stvoriti neželjene greške. Ljudi koji žele zamijeniti elemente poput mjerača protoka ili EGR ventila s elektronskim upravljanjem, također bi trebali zapamtiti da ih moraju instalirati pomoću posebnog računara. Inače, ovi elementi neće raditi ispravno i njihovo vrijeme automatske kalibracije biće duže. Također je bolje ne zamijeniti mlaznice u “kućnoj radinosti”. To su kodirani elementi i svaka promjena uzrokovaće smetnje u radu motora, a indikator provjere motora će zasvijetliti. Prilično često možete čuti za kvarove na motoru 1.6 HDi, ali morate uzeti u obzir koliko je popularan – koristi ga nekoliko velikih proizvođača automobila. Tada se ispostavlja da postotak vozila s ozbiljnim kvarovima ovog motora zapravo nije visok. Ipak, to je konstrukcija koja zahtijeva više pažnje od, npr. motora 2.0 HDi. Prije svega, morate pripaziti na česte promjene ulja, najbolje je to učiniti barem svakih 15.000. km. To će vam omogućiti da izbjegnete probleme s turbopunjačem koji se javljaju u ovom motoru (u nekim slučajevima nakon nekoliko desetaka hiljada pređenih km). Postoje i druge greške tipične za savremene dizelaše: oštećenje dvostrukog zamajca, propuštanje mlaznice, kvar ventila u common-rail sistemu, istezanje lanca koji spaja bregasta vratila, curenje ulja… Srećom, u poređenju s drugim motorima, cijene dijelova za 1.6 HDi nisu baš visoke. Jedna od češćih grešaka je poklopac katalizatora – simptomi: brujanje i vibracije u motornom prostoru. Popravite poklopac katalizatora zbog korozije i pucanja usljed vibracija na mjestima pričvršćivanja. Ne preporučujemo zavarivanje poklopca, jer daje samo privremeni učinak – u kratkom vremenu u blizini zavara pojaviće se nova pukotina. U motorima novijih automobila poboljšana je konstrukcija poklopca i u njima se ovaj problem više ne bi smio pojavljivati.Sistem za opskbu gorivom – simptomi: problemi s pokretanjem ili nemogućnošću pokretanja motora, neravnomjeran rad, pad snage, crni dim iz izduvne cijevi pri ubrzavanju… Motor bi trebao ispravno raditi najmanje 250.000 km. Nažalost, događa se da nakon 100.000 km, postoje nepravilnosti. Popravak je moguć samo u specijaliziranoj radionici.Prigušivači vibracija – Simptomi: vibracije i zvukovi u blizini remena ili mjenjača, velike vibracije koje se osjećaju na papučici kvačila i ručici mjenjača.Popravite, ovisno o tome odakle dolaze vibracije i buka, može li se oštetiti zamajac ili prigušivač u remenici.Sistem za pročišćavanje izduvnih gasova – simptomi: podaci na računaru: “Neispravan sustav uklanjanja onečišćenja” – neispravan rad sustava za pročišćavanje ispušnih plinova, pad snage…Popravak: u svim 1.6 HDi motorima susrećemo sustav za recirkulaciju ispušnih plinova (EGR), u kojem je moguć kvar EGR ventila. Popravak se sastoji u njegovoj zamjeni. U motoru 1.6 HDi 16V bregasta vratila povezana su lancem, zupčasti remen pokreće samo osovinu usisnog ventila. Problem je u tome što neke serije motora koriste lanac koji se prebrzo isteže. Naša ocjena: S gledišta užitka u vožnji, 1.6 HDi motor, bolji je od 110 KS, ali zbog troškova održavanja vrijedi preporučiti najjednostavnije verzije od 90 KS bez turbopunjača s promjenjivom geometrijom, dvostrukog zamajca i filtra za čestice. Stopa kvarova nije velika, ali morate imati na umu da često mijenjate ulje.

blaz750x200
Oglasi
LM