Dani kada ste u bilo koje doba noći mogli navratiti na bilo koju benzinsku crpku koju ugledate su prošlost, kako trenutno stvari stoje, piše Večernji list BiH.
Sugovornik iz prijevozničkog sektora ovih je dana pričao o noćnim relacijama kroz BiH i tami zbog koje mora držati oči širom otvorene.
,,Krenite od Mostara do Sarajeva i iznenadit ćete se koliko benzinskih crpki ne radi u noćnim satima. Nakon dnevne smjene zaključavaju svoja vrata. Moram priznati da je osjećaj jeziv, kao da je ratno vrijeme, svako malo naiđete na zatvorenu crpku, a da ne pričam o onima koje su trajno zatvorile svoja vrata”, priča sugovornik.
Sve je to u kontekstu svjetske naftne krize koju je prouzrokovao rat u Ukrajini, ali i posljedice pandemije. Situacija se debelo prelijeva i na nas.
Cijene goriva već prelaze 3,50 KM po litri. Prije tri tjedna bile su bliže 3 KM. Više nema onih poskupljenja za 5 feninga početkom tjedna, sada cijene rastu dramatično i nitko ne može tvrditi da će sve stati na ovome.
,,Prvo zatvaranje crpki u večernjim satima počelo je u pandemiji zbog “lockdowna” i onda, kada je sve prošlo, kupci su se teže navikavali na te večernje rute. Jednostavno, vremena su takva da putuje ko mora. I onda se dogodio rat koji je dodatno uzdrmao već potresena tržišta. Po logici stvari, mi smo se ove godine trebali oporavljati od koronavirusa, a tržište rasti jer bi zavladao optimizam zbog kraja zdravstvene krize. Pogodilo nas je nešto još gore, više nemamo pojma gdje će ovo završiti, pa konkretni oporavak od korone nije ni počeo. Sada je ovo splet svih kriza i tko može tvrditi da već sutra litra goriva neće koštati 4 ili 5 KM, a da ne spominjem dvocifrene brojeve kakve neki već predviđaju u godinama koje predstoje ako rat potraje i ako se ne nađu dugoročna rješenja za smanjenje energetske ovisnosti”, priča sugovornik.
Ekonomski stručnjak Miloš Grujić ovih je dana podsjetio na najavu Organizacije zemalja izvoznica nafte (OPEC) da će smanjiti proizvodnju za dva milijuna barela dnevno i to je najveće smanjenje od početka pandemije.
Odluka je na snazi od studenog, onog prijelaza u hladnije razdoblje oko kojeg je Europa s pravom zabrinuta. Stručnjak ističe da je sve neizvjesno kada je budućnost u pitanju.
,,Svjedoci smo da se cijene goriva mijenjaju i nekoliko puta dnevno. Morat ćemo se prilagođavati, a dugoročno ne možemo ništa prognozirati. Neizvjesnost dijeli cijeli svijet”, ističe Grujić.