Vrijeme objave: 13.07.25 @ 09:33

Pahuljaste, neobične i na trenutke čak i pomalo neugledne, Labubu lutkice postale su svjetski fenomen. Iako se na prvi pogled čine kao još jedna u nizu dječjih igračaka, one su osvojile ne samo djecu, već i ogroman broj odraslih koji u njima pronalaze nešto više – osjećaj sigurnosti, identiteta i unutarnjeg mira.

Njihova sveprisutnost i iznenadna popularnost potaknule su pitanje: što stoji iza te opsesije?

Odgovor nudi klinička psihologinja dr. Tracy King, koja upozorava da su ove lutkice “duboko simbolične” te da njihova privlačnost mnogo govori o psihološkom stanju suvremenog društva, posebno mladih.

Prema dr. King, porast popularnosti kolekcionarskih figurica poput Labubu lutkica predstavlja izravan psihološki odgovor na emocionalnu klimu u kojoj odrasta Generacija Z. U svijetu koji je sve kaotičniji, nepredvidiv i pun nesigurnosti, ti mali predmeti nude ono što je postalo rijetkost – osjećaj kontrole, utjehe i pripadnosti.

“Na površini, te su lutkice simpatične i maštovite. No s psihološke strane, one nude kratkotrajne, ali važne trenutke utjehe i samoizražavanja u nesigurnom svijetu”, objašnjava dr. King za magazin Tyla.

Ona jasno razlikuje generacije: dok su prethodne generacije imale jasne životne puteve, s očekivanim napretkom kroz obrazovanje i karijeru, Generacija Z suočena je s izazovima nalik igri escape room – stalno mijenjajuća pravila, nejasni ciljevi i osjećaj snalaženja bez uputa. U takvom kontekstu, posjedovanje nečega konkretnog, nečega što je „samo tvoje“, postaje oblik stabilnosti.

Za razliku od prijašnjih generacija koje su u svojim dvadesetima ulagale u nekretnine ili velike životne ciljeve, današnji mladi radije ulažu u ono što im donosi zadovoljstvo sada i odmah. Dr. King ističe da to nije neodgovorno ponašanje, već prilagodba stvarnosti.

“Generacija Z odrasla je uz internet i društvene mreže, gdje se identitet pažljivo gradi i oblikuje. Svjedočili su globalnim krizama poput pandemije, ekonomske nestabilnosti i klimatskih prijetnji – zbog čega im se tradicionalni ciljevi čine sve nedostižnijima”, kaže ona.

U takvom svijetu, pažnja se usmjerava na male stvari koje donose osjećaj smisla i radosti: „mekane utjehe“, sitne radosti i kupovine koje se podudaraju s vlastitim identitetom. Vizualna estetika danas je postala način komunikacije, a lutkice poput Labubu proizvoda brenda Pop Mart pretvorile su se u sredstvo izražavanja emocija, stila i pripadnosti.

Za mnoge, kupnja Labubu lutke budi nostalgiju, vraća ih u djetinjstvo i pruža emocionalnu sigurnost.

“Ove igračke aktiviraju osjećaje nježnosti, nostalgije i sigurnosti – ono što možda nije bilo prisutno u ranijim fazama života. One su konkretan alat u radu na unutarnjem djetetu”, objašnjava psihologinja.

Dr. King ne vjeruje da će ovaj trend uskoro nestati.

„Sve dok društvo ostaje fragmentirano, kompetitivno i emocionalno iscrpljujuće, ljudi će tražiti male, simbolične izvore zadovoljstva“, poručuje.

Upozorenje se, naglašava, ne odnosi na same igračke, već na ono što njihova popularnost otkriva. To nije uzrok problema, već simptom.

„Kultura sitnica odgovor je na kronični stres, izgaranje i osjećaj usamljenosti. To nije površan trend, već duboka psihološka reakcija na zahtjeve suvremenog života“, zaključuje dr. King.

blaz750x200
Oglasi
LM