Božić je i mora biti vrijeme darivanja, ponajprije darivanja sebe za druge, darivanja sebe kroz dobročinstva, a onda dolazi i taj konzumerizam u kojem se, nažalost, pretjeruje. Analize pokazuju da prosječna osoba za božićne darove potroši od 50 do 300 maraka kad su u pitanju najbliži.
Troškovi, jasno, variraju, a čimbenici koji utječu na iznos potrošnje su broj osoba koje darivate jer, ako imate širu obitelj, bit će i više darova, a samim time i troškovi će biti veći. Zatim, što se tiče vrste darova, sve je manje onih jeftinih stvari koje su nekoć bile označene kao sitnice, ali su imale neprocjenjivu vrijednost. Danas se dosta daruju tehnološki uređaji jer živimo u takvom dobu, a oni iziskuju dosta velike troškove. Međutim, svi daruju nešto, bio to znak pažnje, poput čokolade dragoj osobi, do odjeće, obuće, nakita, gadgeta i tako dalje.
Josip će za ove božićne blagdane potrošiti oko 300 maraka na darove. – Iako nisam sklon pretjerivanju, želim da moji najbliži dobiju nešto korisno i simbolično, nešto što će im zaista koristiti i u čemu će uživati. Za ukućane ću kupiti aparat za kavu. To mi se činilo kao odlična ideja jer kavu svi volimo, a pogotovo onu iz kafića. Mislim da će kava pripremljena kući biti približno ista, možda čak i bolja, a uz to, uređaj je praktičan i za svakodnevnu upotrebu. To je mali, ali značajan znak pažnje i bliskosti jer u našoj obitelji kava nije samo napitak, ona je prilika za zajedničke trenutke. Uz to, planiram kupiti još nekoliko sitnica za prijatelje. Nisu to veliki darovi, ali su pažljivo odabrani – nešto što će im izmamiti osmijeh. Nadam se da će mi tih 300 maraka biti dovoljno za sve, a novac ću izdvojiti od božićnice, tako da sam sve dobro izračunao. Božić je vrijeme kada želim pokazati koliko mi ljudi oko mene znače, iako ne vjerujem u veliku potrošnju, za mene je najvažniji osjećaj koji donose darovi, a to su ljubav i pažnja – ispričao nam je. A odakle će bh. građani najviše kupovati ove godine? Prema onome što čujemo, s Temua, a brojne narudžbe već su poslane.
– Temu je postao vrlo popularan među građanima BiH, osobito ove godine, zbog nekoliko ključnih razloga. Prije svega, platforma nudi iznimno povoljne cijene i širok asortiman proizvoda, uključujući božićne darove poput odjeće, elektronike, igračaka i kućanskih potrepština. Građani su privučeni činjenicom da mogu pronaći kvalitetne proizvode za mnogo manje cijene u odnosu na lokalne trgovine. Još jedan značajan razlog je jednostavnost kupnje. Uz nekoliko klikova kupci mogu naručiti darove iz udobnosti doma, što štedi vrijeme i izbjegava blagdansku gužvu. Osim toga, besplatna dostava, neplaćanje uvoznih trošarina na iznos do 300 maraka i česte promotivne akcije, poput velikih popusta, čine Temu još privlačnijim izborom. S obzirom na ekonomsku situaciju u BiH, mnogi građani traže povoljnije opcije kako bi unutar ograničenog proračuna obradovali svoje najmilije. Platforma Temu omogućuje upravo to, a često nudi proizvode koji izgledaju luksuzno, ali su cjenovno prihvatljivi. Za mnoge je to idealan način da kupe darove za obitelj i prijatelje bez velikih troškova. Dodatno, globalna popularnost platforme i pozitivne recenzije doprinijele su njezinoj prepoznatljivosti, zbog čega su je mnogi građani BiH već isprobali ili planiraju koristiti za božićnu kupnju – kažu nam u jednoj organizaciji koja se bavi pravima potrošača. Navodi se da su neki veliki igrači u trgovinskom sektoru iz BiH godinama od jeftinih kineskih tvrtki kupovali proizvode i ovdje uzimali maržu i do 1000 posto.
– Nešto što stoji 5 KM u Kini ovdje se znalo prodavati od 30 do 50 KM. Mnogo je toga bilo prenapuhano, a kako se BiH otvara svijetu, onda i ozbiljni igrači ulaze ovdje, što je izvrsno za konkurentnost jer će cijene morati biti stabilne – ističe sugovornik. Ipak, poziva na oprez. – Ne može sva roba koja dođe iz Kine biti ekološki prihvatljiva ni bezopasna, tako da ne treba srljati grlom u jagode. Uvijek kažem da je najbolje uzeti ono što je stvarno potrebno, a za dar je dovoljna sitnica i onaj tko je zahvalan, bit će i zadovoljan. Može se danas i kod nas naći nekih cjenovno prihvatljivih proizvoda kako bi se tradicija darivanja obilježila na lijep način – zaključio je sugovornik. U idućim tjednima oprezno s potrošnjom jer nakon prosinca, podsjetimo se, dolazi siječanj, kad mnogi troškovi dolaze na naplatu. Ne treba štedjeti pretjerano ovoga mjeseca, ali se ne treba ponašati ni kao pijani milijarder jer treba živjeti i poslije.