Od 6. srpnja ove godine u sve nove modele automobila, kamione i autobuse, koji se prodaju u Europskoj uniji, bit će ugrađen niz novih sustava, odnosno oni će biti obvezni. Cilj uredbe EU je učiniti automobile sigurnijima. Ove godine počinje prijelazni period kada će modeli koji su predstavljeni prije ovog roka imati mogućnost prilagodbe, ali od 2024. godine svi novi automobili morat će biti opremljeni navedenim tehnologijama, piše Revija HAK.
Najkontroverzniji je takozvani ISA sustav ili Inteligentna prilagodba brzine (Intelligent Speed Assistant). Ovo je sustav pomoći vozaču koji upozorava na dozvoljenu maksimalnu brzinu. Sustav bi trebao, prateći znakove na cesti ili navigaciju, automatski smanjivati snagu motora, ali i dozvoliti pretjecanja, odnosno trebao bi se gasiti kada vozač snažno pritisne papučicu gasa. Premda se sustav može deaktivirati u izborniku svakog vozila, on će ponovno biti aktivan svaki put kada se vozilo pokrene. Kako će on funkcionirati u praksi? Vidjet ćemo… Posebno je izazovan dio o dozvoli i prepoznavanju pretjecanja.
U sva vozila bit će ugrađena i crna kutija ili službeno EDR. Ovaj sustav, koji je već prisutan u brojnim novim automobilima, pohranjuje podatke nekoliko sekundi prije nesreće. Bilježe se informacije o brzini, položaju upravljača i je li automobil imao upaljena svjetla. Zasad ovim podacima mogu pristupiti samo državna tijela i proizvođači automobila, a nisu dostupni osiguravateljima. Mnogi neovisni stručnjaci bunili su se protiv ugradnje crnih kutija jer misle da su za njih lobirali proizvođači automobila zbog svojih interesa.
Od 6. srpnja će se u automobile ugrađivati zadnja kamera, automatizirano kočenje u nuždi, senzori za parkiranje, sustavi za ostanak traci, sustavi upozorenja na umor i priprema za ugradnju alcolocka, sustav koji bi se mogao ugrađivati u vozila višestrukih prestupnika. Tu se misli na vozače koji su vozili u alkoholiziranom stanju i koji su skrivili prometne nesreće. Alcolock im ne bi dopustio da krenu s vozilom ako su pod utjecajem alkohola. S alcolock uređajima će se zasad odvojeno baviti svako nacionalno zakonodavstvo.
Kombi vozila, kamioni i autobusi moraju biti opremljeni nadzorom tlaka u gumama. Automobili imaju tu funkciju još od 2014. godine.