viteski.ba logo
Zrak u vitezu
OGLAS
Vrijeme objave: 29.09.22 @ 14:24

U protekla tri mjeseca Transparency International u Bosni i Hercegovini (TI BiH) zabilježio je preko dvije tisuće primjera korištenja javnih sredstava za izbornu promociju, a Središnjem izbornom povjerenstvu upućene su i prve prijave zbog ove pojave koja je zabranjena najnovijim izmjenama Izbornog zakona.

TI BiH je SIP-u do sada uputio 70 prijava, od čega se 16 odnosi na zlouporabe javnih resursa koje su regulirane novim nametnutim odredbama Izbornog zakona, koje se primjenjuju samo u vrijeme trajanja službene izborne kampanje.

OGLAS

Prijave se najviše odnose na zlouporabe događaja javnih institucija na kojima su pojedini kandidati vodili izbornu kampanju, a koliko je ova pojava rasprostranjena pokazuje podatak da su se na 76% od 532 ispraćena javna događaja pojavili kandidati na izborima.

OGLAS

Dvije prijave se odnose na gradonačelnika Zenice koji je tijekom službenog predstavljanja nove autobuske linije građanima držao predizborni govor, dok je na otvaranju novog igrališta nakon službene ceremonije i nogometnog turnira nastavio sa predizbornim skupom i koncertom na kojem su predstavljeni kandidati njegove liste. Zbog sličnog slučaja prijavljen je i gradonačelnik Laktaša koji je organizirao svečanost povodom otvaranja infrastrukturnih radova gdje su grad i SNSD navedeni kao organizatori događaja. HDZ je prijavljen jer su dužnosnici ove stranke tijekom službene posjete bolnici u Novom Travniku nosili stranačka obilježja.

OGLAS

Takođe, SIP-u su prijavljeni i slučajevi korištenja opreme javnih poduzeća u kampanji, a izdvajamo primjere iz Drvara gdje je JP Elektroprivreda HZ HB postavljala predizborne plakate SNSD-a dok je na „Kotlićijadi u Derventi“ koju je organizirala ova stranka, korišteno vozilo vatrogasne jedinice u Derventi. PDP je prijavljen zbog zloupotrebe gradskog bilborda na koji je postavljen plakat koji promovira gradonačelnika Banjaluke i kandidata te stranke, a kojim se građanima obećava besplatna legalizacija objekata. Zbog slične situacije prijavljen je i direktor UKC RS nakon postavljanja nekoliko desetina bilborda sa njegovim likom u kojima se promovira RTRS-ov film „Od vizije do pobjede“.

SIP je ipak odbacio ovu prijavu jer se UKC izjasnio da nije platio bilborde nego da su svi oni donirani od strane tri kompanije koje pružaju usluge ove vrste oglašavanja. Također prijava je odbačena i u kontekstu preuranjene kampanje uz objašnjenje da ne sadrži predizbornu poruku koja bi mogla utjecati na birače, iako je iste slučajeve CIK kažnjavao u prethodnom periodu. Zbog toga je TI BiH ovaj slučaj prijavio i u kontekstu Zakona o financiranju političkih stranaka.

Nažalost, ono što TI BIH smatra najvećim oblikom zlouporabe javnih resursa, a odnosi se na povećanje javne potrošnje pred izbore, i dalje nije kažnjivo Izbornim zakonom. U protekla tri mjeseca kroz jednokratne pomoći različitim kategorijama stanovništva, po podacima TI BIH, podijeljeno je 278 milijuna KM, a od najnovijih primjera izdvajamo pomoć Vlade FBIH u finišu kampanje svim nezaposlenima od 100 KM, jednokratnu pomoć svim radnicima Željeznica FBIH od 800 KM, kao i dvije nove tranše po 100 KM svim braniteljima i mladima u Republici Srpskoj. Predsjednik SNSD-a je čak na jednom od predizbornih skupova direktno priznao da se ovaj novac daje zbog izbora, što je također prijavljeno SIP-u u kontekstu zloupotrebe javnih resursa u izborne svrhe.

Također, TI BIH je objavio i mapu predizbornih radova koja pokazuje da je u protekla tri mjeseca zabilježeno 334 slučaja otvaranja završenih javnih radova pred izbore čija vrijednost iznosi oko 266 milijuna KM. U istom periodu zabilježeno je i 345 započetih radova vrijednih 1,1 milijardu KM, od čega se preko 900 milijuna odnosi na dvije dionice autoputa čiji je početak izgradnje tempiran pred izbore.

Troškovi izborne kampanje

TI BIH je objavio i rezultate monitoringa troškova izborne kampanje, koji pokazuju da su stranke u prva tri tjedna kampanje potrošile oko 9,6 milijuna KM. Ovaj iznos potrošen je na bilborde, reklame u medijima (televizija i tiskani mediji), Facebook oglašavanje i predizborne skupove, a ubjedljivo najveće iznose potrošili su SNSD (1,6 milijuna KM) i SDA (1,5 milijuna KM), zatim slijede PDP i SDP koji su na kampanju do sada potrošili po 600 tisuća KM.

Ovi iznosi nisu konačni, jer nisu uključeni troškovi oglašavanja i predizbornih skupova u ovom posljednjem tjednu izborne kampanje, kao ni drugi oblici oglašavanja koje TI BiH nije pratio, ali se već sada može reći da se radi o jednoj od najskupljih izbornih kampanja u BiH, jer po podacima SIP-a stranke nikada nisu prijavile veće iznose.

Na vanjsko oglašavanje potrošeno oko 6 milijuna KM

Oglašavanje na bilbordima ubjedljivo je najskuplji oblik oglašavanja koji su koristile političke stranke, a promatrači TI BiH na terenu su zabilježili oko 3.500 reklama na bilbordima, čija tržišna vrijednost iznosi oko 6 milijuna KM. TI BiH je na online mapi objavio sve lokacije bilborda na kojima je evidentirano stranačko oglašavanje, a najveći broj postavila je SDA (541), čija tržišna vrijednost iznosi preko milijun KM.

Na ovaj oblik oglašavanja najviše novca nakon SDA potrošili su SNSD, SDP, Narod i pravda, Demokratska fronta i Stranka za BiH, koja je drastično povećala troškove kampanje u odnosu na ranije godine.

Oglašavanje u medijima

Političke stranke posljednjih godina značajno smanjuju iznos novca koji troše na oglašavanje na televiziji i u tiskanim medijima, a u prva tri tjedna kampanje na ovaj oblik oglašavanja potrošeno je oko 1,5 milijuna KM. Podaci su prikupljeni putem praćenja medijskog sadržaja koje je za potrebe TI BIH provela agencija za monitoring medija i obuhvataju troškove oglašavanja na 19 najznačajnijih TV stanica u BiH i osam dnevnih i tjednih listova.

Najviše novca u ovom dijelu kampanje potrošili su PDP sa oko 280 tisuća KM, SNSD sa 250 tisuća KM, SDA oko 225 tisuća KM, Ujedinjena Srpska oko 210 tisuća , te DNS sa 162 tisuće KM.

Iznosi su procijenjeni po službenim cjenovnicima medija i komercijalnim cijenama, a uključuju i troškove izrade predizbornih spotova i materijala. Trendovi su slični kao i za prethodne Lokalne izbore, gdje stranke sa sjedištem u Republici Srpskoj i dalje dosta više ulažu u medijsku promociju dok se druge stranke više orjenitraju na ostale vidove oglašavanja.

Oglašavanje na Facebooku

Službeni podaci Facebook pokazuju da je u BiH do sada plaćeno 3.656 političkih oglasa, čija vrijednost iznosi oko 243.500 KM. Na ovaj oblik oglašavanja najviše novca potrošio je SNSD, jer je na nalozima ove stranke i njenih kandidata objavljeno 209 oglasa, čija vrijednost po procjeni Facebook-a iznosi oko 46 tisuća KM. Nakon SNSD-a najviše na ovu vrstu oglašavanja potrošili su PDP i DNS, zatim slijede SDP i Ujedinjena Srpska.

Ovaj iznos dodatno bi se trebao povećati jer uključuje podatke za samo prva tri tjedna izborne kampanje, te se odnosi samo na oglašavanje na Facebook-u koji su označeni kao političko oglašavanje, ne i one koji nisu tako klasificirani, dok i dalje nisu dostupni podaci o Google oglasima koji se odnose na reklamiranje po web portalima i platformi YouTube.

Predizborni skupovi Značajne troškove u ovoj kampanji političke stranke napravile su i na predizbornim tribinama i skupovima, a terenski promatrači TI BiH ispratili su u protekla tri tjedna oko 480 većih predizbornih skupova. Prema procjeni TI BiH, zasnovanoj na veličini skupova i pratećim sadržajima, oni su do sada koštali oko 1,8 milijuna KM i na tu cijenu najviše su utjecali troškovi zakupa prostora, zatim hrana, piće, muzika, iznajmljivanje opreme i ostalih sadržaja koji su korišteni na skupovima.

Oglasi
LM