Vrijeme objave: 02.07.25 @ 19:43

U prvih pet mjeseci ove godine prihodi Željeznica FBiH manji su za osam milijuna KM u odnosu na isto razdoblje 2024. godine. U istom periodu smanjeni su i troškovi tvrtke, i to za gotovo četiri milijuna maraka, pa su ukupni gubici, koji su na kraju 2024. iznosili 8,5 milijuna, porasli na 12,5 milijuna KM.

Direktor Željeznica FBiH Mirza Hadžibegić navodi kako su ti rezultati posljedica dugogodišnjih problema, ali i katastrofe u Jablanici i prekida prometa, zbog čega su pojedini korisnici usluga potražili alternativne načine ili pravce prijevoza.

– Intenzivno kontaktiramo kupce s kojima već surađujemo, ali i one koji su ranije koristili željeznicu, a sada su prešli na alternativne oblike prijevoza. Pokušavamo saznati razloge i načine kako ih vratiti, povećati protok robe i prihode te amortizirati gubitke – kaže Hadžibegić.

Željeznice FBiH oslanjaju se uglavnom na domaće industrijske kapacitete iz Zenice, Lukavca, Tuzle i Brčkog, dok je željeznički prijevoz u opadanju posljednjih desetak godina.

– Jedan od zanimljivijih prijevoza je transport ugljena iz Ploča za Elektroprivredu Srbije, koji smo započeli krajem 2022. godine. Vozili smo sve do prekida pruge u Jablanici i radimo na tome da ponovno uspostavimo tu liniju. U srijedu putujemo u Beograd kako bismo saznali što treba učiniti da se ta roba vrati na našu prugu. Aktivirali smo i neke nove projekte. Nadamo se povećanju prijevoza goriva željeznicom, veseli me što su Terminali FBiH spremni i vjerujem da će uskoro krenuti barem prva tura, a potom i da će Terminali FBiH u potpunosti zaživjeti – ističe Hadžibegić.

Dodaje kako se intenzivno radi i na uspostavi linije Sarajevo – Zagreb, preko Doboja, Banje Luke i Bosanskog Novog.

– Postoji zajedničko operativno tijelo, koje su osnovali Vijeće ministara BiH i Vlada Hrvatske, a koje se bavi administrativnim procedurama vezanima uz granične prijelaze. Jedna od inicijativa je povezivanje Sarajeva, Banje Luke i Zagreba. Putnički promet nije profitabilan i u svim je zemljama subvencioniran od strane države. Na linijama od Sarajeva do Čapljine i Maglaja imamo subvencije Vlade FBiH. Uspostava novih linija značila bi dodatne troškove, a to ovisi o lokalnim zajednicama i njihovim potrebama – pojašnjava Hadžibegić.

Željeznice FBiH zapošljavaju oko 2.500 radnika. Moratorij na zapošljavanje u posljednjih 10 godina doveo je do toga da je prosječna starost zaposlenika 54 godine.

– Željeznice je nužno modernizirati. Svi radni procesi i pravilnici detaljno su definirani, ali su rađeni još 60-ih godina prošlog stoljeća – dodaje Hadžibegić.

Većina mreže „zrela“ je za ozbiljan remont, a problemi se intenziviraju tijekom velikih vrućina, kada zbog ekstremnih temperatura dolazi do deformacija tračnica.

– Vitoperenje šina događa nam se na više lokacija istovremeno, a s ograničenim brojem ekipa teško to stignemo sve pokriti. Potrebna su velika investicijska ulaganja u vidu remonta, ali i modernizacije svih pruga. Najavljeni su projekti, a raduje nas najava iz Plana rasta, konkretno dionica od Sarajeva do Maglaja. Imamo gotovu projektnu dokumentaciju, koju je financirala EU, i trenutno radimo inventuru dokumentacije kako bismo bili spremni aplicirati za sredstva – zaključuje Hadžibegić.

blaz750x200
Oglasi
LM