Vrijeme objave: 10.05.25 @ 10:51

Duljina vremena potrebnog za registraciju kompanije, odnosno broj preduvjeta koje je potrebno ispuniti prije pokretanja biznisa, nešto je s čime se BiH u globalnim ekonomskim okvirima ne može pohvaliti jer se nalazimo na nezahvalnoj poziciji koja je rezultat i dalje visoke stope birokratskog opterećenja.

A upravo je ovo pitanje, uz neujednačenost propisa na teritoriju države, odnosno nepostojanja jedinstvenog ekonomskog prostora, nešto što, osim političke situacije, u startu odbija potencijalne investitore.

No, budući da je BiH počela aktivnosti na ispunjavanju reformi koje traži EU, a uz ostalo, i kroz proces digitalizacije i uvođenja online registracije, za nadati je se kako će ova godina donijeti toliko željeni napredak. Osmi sastanak Pododbora za trgovinu, industriju, carine i oporezivanje između EU i BiH održan krajem travnja u Bruxellesu bio je prilika za čuti što Europska komisija u ovom kontekstu traži od nas.

Vezano uz poslovno okruženje, Europska komisija je preporučila da BiH napravi sveobuhvatan popis svih administrativnih i tehničkih koraka potrebnih za registraciju i/ili poslovanje domaćih i stranih poduzeća diljem zemlje u cilju ukidanja zahtjeva koji ometaju uspostavu jedinstvenog ekonomskog prostora. U smislu pokretanja biznisa posebno je naglašena potreba za pojednostavljenjem i usklađivanjem postupka registracije poslovnih subjekata u oba entiteta kroz centralizaciju procesa registracije kompanija – uključujući ukidanje obveze dvostruke registracije – te uvođenje jednošalterskog sustava i primjenu online registracije do četvrtog tromjesečja 2025. godine.

Također, Komisija je istaknula važnost uspostave potpuno operativnih i povezanih e-registara. Prioritet u području oporezivanja i dalje je usklađivanje propisa o PDV-u, a u oblasti carina nastaviti pripreme za primjenu zajedničkog tranzitnog postupka.Kada je riječ o aktivnostima koje su preduvjet snažnijeg investicijskog zamaha, trenutačno se u u Federaciji provodi proces ispitivanja funkcionalnosti probnog sustava online registracije poslovnih subjekata u Federaciji Bosne i Hercegovine, a koji je aktivan u dva općinska suda – u Sarajevu i Travniku, koji su odabrani kao pilot-sudovi, nakon čega će se isti sustav realizirati i u ostalih osam registracijskih sudova u Federaciji Bosne i Hercegovine.

Federalni ministar pravosuđa Vedran Škobić održao je nedavno radni sastanak s predstavnicom Grupacije Svjetske banke u Bosni i Hercegovini (IFC) Senkom Eminagić Vranić, sutkinjom Općinskog suda u Sarajevu Ramizom Agović i sutkinjom Općinskog suda u Travniku Halisom Bašagić, na kojem je razmatrano stanje funkcionalnosti probnog sustava online registracije poslovnih subjekata u Federaciji Bosne i Hercegovine. Ovom se prilikom razgovaralo o unaprjeđenju probnog sustava i otklanjanju trenutačnih poteškoća u njegovoj funkcionalnosti i radu sudaca.

Dosadašnja iskustva pokazuju kako je kroz primjenu novih tehnoloških rješenja moguće dosegnuti visoke standarde te u konačnici ubrzati proces registracije. Tom je prilikom predstavnica Općinskog suda u Sarajevu istaknula da je tijekom protekle godine u Općinskom sudu u Sarajevu izvršena registracija 680 novih poslovnih subjekata, a sama registracija je izvršena u roku od 24 sata.

Time se ispunjavaju standardi koje je postavila Svjetska banka i čime će se značajno podići rejting Bosne i Hercegovine na listi Svjetske banke o lakoći poslovanja. Iz Federalnog ministarstva pravosuđa potvrdili su kako se očekuje puna funkcionalnost sustava u pilot-sudovima, nakon čega će sustav biti uspostavljen i u preostalih osam registracijskih sudova u Federaciji Bosne i Hercegovine. Takvo što će stvoriti pretpostavke da investitori brže i bezbolnije realiziraju svoje poslovne ideje, a to izravno vodi i povećanju broja radnih mjesta, ali i podizanju životnog standarda

blaz750x200
Oglasi
LM