Bosna i Hercegovina već godinama vapi za profesionalnim vozačima, ne postoji firma kojoj ne fale vozači.
Taj problem samo se produbljuje, jer sve više mladih koji su se obučili za ovu struku radije odlazi u inozemstvo, a to potvrđuje i činjenica da se na birou ne može pronaći radnik ove struke iako za njom vlada velika potražnja.
Tako je, prema podacima Zavoda za zapošljavanje Republike Srpske, prošle godine traženo 220 vozača teretnih vozila.
Nikola Grbić, predsjednik Udruženja prevoznika za međunarodni i unutrašnji transport RS, za Nezavisne novine kaže da je situacija sa profesionalnim vozačima više nego alarmantna.
,,Iz BiH je u protekle tri-četiri godine otišlo od 4.500 do 5.000 profesionalnih vozača. Ako uzmemo u obzir da u Republici Srpskoj, odnosno u BiH, trenutno nema prijevozničke firme kojoj ne fali od pet do 50 profesionalnih vozača te da je na putevima od 30 do 40 posto umirovljenici koji voze, možemo zaključiti da je taj kadar i više nego u deficitu”, rekao je Grbić. Kako ističe, vozači iz BiH odlaze prvenstveno zbog niskih plaća.
,,Osim toga, odlaze i zbog uvjeta boravka i velikog zadržavanja na graničnim prijlazima i carinskim terminalima, dok u zemljama Europske unije nema granica i čekanja. Također, jedan od razloga je i taj što su tamo veće plaće, koje su i više nego duplo veće nego kod nas”, istaknuo je Grbić.
Dragoslav Mihajlović, tajnik prometa i veza u Edukativnom centru Privredne komore Republike Srpske, ističe da su željeli izaći u susret onima koji žele da postanu profesionalni vozači te su u skladu s tim tražili odobrenje za smanjenje fonda sati u okviru obuke za profesionalnog vozača motornih vozila.
,,Nadamo se da bi nakon toga, a s obzirom na to da su povoljniji uvjeti, moglo biti više zainteresiranih. Do sada je, prema programu, obuka trajala 280 nastavnih sati, a idemo s tim da se smanji na 120, i nadamo se da ćemo dobiti pozitivan odgovor od Zavoda za obrazovanje RS i Ministarstva saobraćaja i veza RS”, rekao je Mihajlović za Nezavisne novine. Samim tim, kako kaže, i cijena ove obuke će vjerojatno biti niža, jer će biti smanjen broj sati.
Sve to rade, ističe on, upravo zato što je na tržištu velika potreba za profesionalnim vozačima. Podsjećamo, ranije je svaki kandidat morao imati ukupno 280 sati, od kojih 260 sati teoretske nastave i 20 sati praktične nastave, a kandidati koji sami financiraju obuku za to su morali izdvojiti 1.100 KM.