Na području Federacije Bosne i Hercegovine u posljednjih deset godina ukradeno je ukupno 6.060 vozila, pokazuju podaci Federalne uprave policije (FUP). Iako je 2014. godine zabilježeno čak 1.208 krađa, evidentan je značajan pad broja ovih kaznenih djela. Prema podacima FUP-a, prošle, 2023. godine ukradena su 162 vozila.
Pad krađa vozila
Trend smanjenja krađa nastavio se i u prvih devet mjeseci ove godine, tijekom kojih je zabilježeno 77 krađa, što je 41 krađa manje u usporedbi s istim razdobljem prošle godine. Za ova kaznena djela prijavljene su 24 osobe, dok je 15 uhićeno. Dodatno je rasvijetljeno 35 krađa prijavljenih protiv nepoznatih počinitelja.
Najveći broj krađa i dalje se bilježi na području Kantona Sarajevo, gdje su 2023. godine ukradena 59 vozila, a u prvih devet mjeseci ove godine 38. Slijede Tuzlanski i Zeničko-dobojski kantoni, ali s manjim brojem krađa. Najčešće ukradena vozila su marke Volkswagen, a zatim Škoda i Opel.
Situacija u Republici Srpskoj
U Republici Srpskoj za prvih devet mjeseci ove godine prijavljeno je 35 krađa vozila, što je smanjenje za 14 u odnosu na isti period prošle godine. Značajnom padu krađa vozila u Federaciji BiH, posebno od 2017. godine, pridonijele su policijske akcije i suđenja organiziranim kriminalnim skupinama. Unatoč tome, automafija nastavlja s ilegalnim djelatnostima koje donose milijunske profite, zbog čega krađa vozila ostaje ozbiljan problem. Jedna od najvećih organiziranih kriminalnih skupina trenutno je na suđenju u Sudu BiH u predmetu “Volan”, u kojem se kao organizator navodi Danilo Cicović.
Predmet “Volan”
Proces u ovom slučaju traje od 2018. godine, a od ukupno 26 optuženih, još je 16 njih na suđenju, dok su neki potpisali sporazume o priznanju krivnje. Skupina je, prema tužitelju Džerminu Pašiću, između 2011. i 2017. godine krala vozila, iznuđivala novac, prodavala dijelove i krijumčarila ukradena vozila na područje Hrvatske, Srbije, Crne Gore i Slovenije.
Kradljivci su bili podijeljeni u manje grupe s jasno definiranim ulogama. Koristili su specijalistički alat, bili naoružani i maskirani, a policijske aktivnosti pratili su putem radiostanica podešenih na policijske frekvencije. Ukradena vozila skrivana su u Lukavici, Palama i Sokocu, a vlasnici su kontaktirani radi otkupa. Ako otkup nije bio moguć, vozila su se prodavala s krivotvorenom dokumentacijom, krijumčarila u regiju ili rastavljala za prodaju dijelova.
Ova skupina poznata je po ranijim akcijama pod nazivima “Kamen”, “Trebević” i “Kum”. Unatoč razbijanju pojedinih kriminalnih grupa, krađe vozila i dalje predstavljaju ozbiljan izazov za sigurnosne službe i građane u BiH.