Postotak rasta još je uvijek nepoznanica, no valja podsjetiti kako je prošle godine postotak usklađivanja iznosio 6,55. Odluka o rastu koja se donosi u travnju primjenjuje se retroaktivno od 1. siječnja
Nakon što je federalni premijer Nermin Nikšić najavio kako će se do kraja tjedna pripremiti i u parlamentarnu proceduru dostaviti prijedlog proračuna za 2025. godinu, postalo je jasno kako brojne kategorije stanovništva u ovom entitetu imaju razlog za optimizam. U prvom redu to su različite kategorije stanovništva koje ovise o sredstvima iz federalnog proračuna, počevši od umirovljenika, preko roditelja njegovatelja pa do socijalnih kategorija, a kada govorimo o umirovljenicima, oni u travnju očekuju odluku o redovitom porastu mirovina.
Mirovine se usklađuju 15. travnja svake godine tako što se usklađivanje vrši u visini zbroja 50% postotka porasta potrošačkih cijena i 50% postotka porasta bruto domaćeg proizvoda u Federaciji u prethodnoj godini, a prema podacima Federalnog zavoda za statistiku, osim mirovina ostvarenih u godini u kojoj se vrši usklađivanje, a najviše do stope rasta bruto domaćeg proizvoda u prethodnoj godini. Postotak rasta još je uvijek nepoznanica, no valja podsjetiti kako je prošle godine postotak usklađivanja iznosio 6,55.
Najniža mirovina za prosinac iznosila je 573,53 KM, zajamčena 684,48 KM, a najviša 2867,65 KM. Prosječna mirovina korisnika samostalne mirovine, a kojih je na isplati za prosinac 369.371, iznosi 724,64 KM.
Istodobno, kada govorimo o umirovljenicima u cijeloj BiH, kao i ljudima s umanjenom zdravstvenom sposobnošću, trebali bi, zbog činjenice da moraju znatno češće produljivati vozačku dozvolu u odnosu na ostale građane, plaćati znatno manje iznose pristojbi svaki put kada to moraju obaviti.
To je srž inicijative koju je Saša Magazinović, zastupnik SDP-a BiH u Zastupničkom domu Parlamenta BiH, uputio u parlamentarnu proceduru.
On je u objavi na Facebook profilu podsjetio kako se uplata pristojbe za obnovu vozačke dozvole u iznosu od 60 maraka zahtijeva od svih vozača bez obzira na rok trajanja vozačke dozvole.
– Prema zakonu, vozačka dozvola izdaje se na razdoblje od deset godina. Međutim, prema istom zakonu, starijim vozačima smanjuje se rok trajanja važenja dokumenta na tri godine, dok vozači s umanjenom zdravstvenom sposobnosti moraju obnoviti vozačku dozvolu u nekim situacijama i svake dvije godine te svaki put platiti pristojbu – objasnio je Magazinović. Ističe kako to praktički znači da je cijena pristojbe za obnovu vozačke dozvole za zdrave mlade i vozače srednjih godina 60 KM za razdoblje od 10 godina, dok za isto razdoblje važenja dozvole umirovljenici plaćaju 200 KM, a vozači s umanjenim zdravstvenim sposobnostima i do 300 KM.
– Uputio sam inicijativu za ukidanje ove diskriminacije. Rješenje je jednostavno – izračun cijene pristojbe prema roku trajanja vozačke dozvole. Bez promjene današnje cijene pristojbe godišnja cijena bi bila 6 KM, što bi značilo da bi umirovljenici obnovu vozačke dozvole plaćali 18 KM u odnosu na sadašnjih 60 KM, dok bi vozači sa smanjenom zdravstvenom sposobnosti, koji vozačku dozvolu obnavljaju svake dvije godine, plaćali 12 KM umjesto dosadašnjih 60 KM.
U konačnici, svi vozači u Bosni i Hercegovini bi u razdoblju od 10 godina plaćali istu cijenu, što danas nije slučaj – napisao je Magazinović. Podsjeća kako europski standardi u oblasti sprječavanja diskriminacije nalažu da stariji i građani sa zdravstvenim problemima trebaju imati pravo na prilagodbe koje uzimaju u obzir njihove specifične potrebe, ali i ograničene financijske mogućnosti.Upuće