Premijer Federacije BiH Nermin Nikšić gostovao je na Federalnoj televiziji, prilikom čega je govorio o nedavnim akcijama prijevoznika i dogovoru koji je postignut, o problemima u namjenskoj industriji i nabavci baruta, planovima za Južnu interkonekciju, odnosima s HDZ-om i stavovima prema Savi Miniću i Miloradu Dodiku.
Prenosimo intervju:
Na početku mjeseca počeli su protesti i blokade prijevoznika. Na kraju je dogovor postignut, i to na osnovu obećanja. Što je od tada urađeno i šta je u nadležnosti Vlade Federacije BiH?
– Prije svega, ne bih želio da preuzimam neke spektakularne zasluge za prestanak blokade. Već su vođeni razgovori i ranije, a posljednji je bio u Vladi Federacije BiH. Mi smo već ranije imali sastanak i na osnovu njega izvršili sve što smo tada obećali. Nažalost, vrlo malo je stvari u nadležnosti Federacije, ali razumijem prijevoznike i smatram da je naša uloga da probamo pomoći bez obzira na to čija je formalna nadležnost. Preuzeli smo obavezu da podržimo njihove inicijative kada je riječ o akcizama i trošarinama, o korištenju jednog TAG-a na autocestama oba entiteta, te da podržimo inicijativu za 24-satna dežurstva inspekcija na graničnim prijelazima, jer vozači gube i do 14,5 sati čekajući.
Vlada Federacije je poslala inicijativu prema Vijeću ministara. Što dalje?
– Da, ali ne vidim razlog da Vijeće ministara izbjegava razgovor s ljudima i da ne uđe u proces rješavanja. Rokovi nisu spominjani, ali prijevoznici su rekli da će početkom mjeseca u Srbiji imati regionalni sastanak i pokušati riješiti dio problema. Oni su svjesni da, bez obzira na razumijevanje entitetskih vlada, ključne odluke moraju donijeti Vijeće ministara i državni nivo.
Drugi gorući problem bio je u Igmanu Konjic, koji je ostao bez repromaterijala jer je Srbija zabranila izvoz baruta. Kako ste to riješili?
– Najveći problem bio je uspostaviti komunikaciju jer je predsjednik Vučić tada bio u Kini. Nakon njegovog povratka čuli smo se, shvatio je situaciju i kako se to odnosi na zaposlene. Srbija nije zabranila izvoz samo BiH nego svima. Vučić je razumio problem i obećao da će biti riješen u roku od 48 sati. Na ceremoniji otvaranja ZEPS-a javio se da je odluka upravo donesena, što se uklopilo u taj rok.
Jesu li od vas tražili neku protuuslugu?
– Ne, nije bilo nikakvih zahtjeva. Razgovor je trajao par minuta i složili smo se da namjenska industrija u regiji ne treba praviti probleme jedni drugima. Radnici bilo gdje u regiji ne smiju biti taoci takvih odluka.
Namjenska industrija je u posljednjim godinama doživjela veliki razvoj i postala prepoznatljiva u svijetu. Međutim, sada postoje problemi u Igmanu Konjic, Pretisu, Ginexu. Što se dešava, u čemu je problem?
– Slažem se da je namjensku industriju teže uništiti nego održati, ali treba se vratiti i pogledati u kakvom su stanju te firme bile. Prolazile su kroz teške periode da bi se vratile na stare staze slave. Namjenska industrija jeste i treba da bude generator razvoja, ne samo Federacije nego i cijele BiH. U prvom mandatu uspjeli smo stabilizirati Unis Ginex i Igman, koji je tada sa 300 radnika došao na 1.300. Igman je pomagao i BNT-u, a Pretis je pokazivao potencijal, ali nikad nije napravljen značajniji iskorak. Upravo zbog brojnih problema, dugova i obaveza koji se stalno pojavljuju, donijeli smo odluku da angažiramo vanjsku revizorsku kuću koja će uraditi reviziju poslovanja u posljednjih deset godina, da se jasno vidi šta se događalo i kako su korišteni resursi.
U posljednje vrijeme spominju se i investitori. Ima li interesovanja?
– Pojavljuju se investitori koji su i vlasnici dijela dionica u ovih 49% mimo Vlade Federacije. Kod mene su bili predstavnici američke kompanije „Regulus“, koji su zainteresirani za ulaganje. Oni imaju dionice u Pretisu i Binasu. Međutim, naša regulativa ne dozvoljava da budu većinski vlasnici, a oni upravo to traže. Mi smo jasno rekli da je Vlada Federacije za da nastavi ulagati i da razvijamo našu namjensku industriju. Čekamo njihov odgovor i vidjet ćemo u kom pravcu će se razgovori nastaviti. Siguran sam da će namjenska industrija biti sve jača. Binas i BNT već bilježe ogroman rast proizvodnje i prodaje. Također, spašena je firma „Zrak“ koja sada surađuje s BNT-om.
Spomenuli ste i pitanje baruta. Kako dalje?
– Ne smijemo ovisiti od jednog dobavljača. Osim Srbije, imamo ponude iz Turske i Češke i planiramo ugovore s njima. Već radimo na projektu da otvorimo vlastitu barutanu, lokaciju smo našli. Također, imamo namjeru otvoriti i novu pogonsko-energetsku industriju u Cazinu.
Govoreći o Vitezitu te priči koja se pojavila u javnosti, i to kako je naveo premijer, iz dijela SDA, naveo je kako je i barut koji se nalazi u Vitezitu porijeklom iz Srbije, iz Lučana te da su različiti baruti kada je u pitanju granate ili streljivo. Ono što je indikativno jest da se nije osvrnuo na stanje u Vitezitu te stečajni postupak, dok su detaljno komentirali stanje u gotovo svim tvrtkama u FBiH koje su iz ove oblasti.