Tradicionalne odlaske u trgovine i butike u cijeloj Europi sve više zamjenjuje online trgovina, posebice kada je riječ o kupnji odjeće. Online trgovina doživjela je najveći porast tijekom pandemije, kada je ljudima bilo onemogućeno kupovati u trgovinama, ali se taj trend nastavio i kada je došlo do ukidanja mjera, piše Večernji list BiH.
Među najčešćim razlozima za online kupnju koje kupci navode su nedostatak vremena, jednostavnost kupnje i izbjegavanje gužvi. Zbog te činjenice neki od svjetski poznatih modnih brendova zatvaraju trgovine te većinu poslovanja prebacuju na online trgovine. Kako bi napravio bolji prikaz u kojim je zemljama stanovništvo najsklonije novom načinu kupnje, Pixsell je izradio infografiku karte s prikazom udjela populacije u zemljama Europe gdje ljudi najviše kupuju odjeću preko interneta. Prema podacima prikazanim u spomenutoj infografici, čak 80% Rumunja kupuje odjeću preko interneta, slijedi Bugarska sa 78%, dok 72% stanovnika Hrvatske nabavlja odjeću preko interneta. Najmanji postotak populacije koja kupuje odjeću preko interneta je u Estoniji i Latviji. Kada je riječ o regiji, 77% Crnogoraca koristi internet za kupnju odjeće, kao i 70% državljana Srbije. U Njemačkoj je taj postotak 74%, a u Italiji 64%. BiH također bilježi visok postotak, odnosno čak 59%. A da su državljani BiH sve skloniji kupovanju u nekoliko klikova, pokazuju i podaci Agencije za statistiku BiH. Prema podacima Agencije za statistiku BiH, stanovnici BiH najčešće preko interneta naručuju odjeću i obuću. – Ispitanici su najviše online kupovali odjeću (uključujući sportsku odjeću), obuću ili dodatke (kao što su torbe, nakit), i to 52,6%. Potom slijede namještaj, oprema za kuću (kao što su tepisi ili zavjese) ili proizvodi za vrt (alati, biljke) – oko 23,2%. Tu je i kupnja računala, tableta i mobilnih telefona u postotku od 18,2. Sportska oprema iznosi oko 18%, dok su se hrana i piće online naručivali u iznosu od 16,7%. Dostava iz restorana, lanaca brze hrane, catering servisa iznosi 14,6% – navedeno je u službenim podacima Agencije za statistiku. Činjenicu da e-trgovina u BiH pokazuje impresivan rast, pokazuju i podaci E-Commerce asocijacija BiH. Rezultati istraživanja “Shoppers Mind” provedenog u suradnji s agencijom za ispitivanje javnog mnijenja Valicon o internetskoj trgovini u BiH, a kojim je bilo obuhvaćeno 3000 osoba svih starosnih dobi, pokazali su kako generacija Z (osobe od 15 do 25 godina) ima veliki udio u internetskoj trgovini.
Istim istraživanjem utvrđeno je i to da generacija baby boomera (osobe od 59 do 68 godina) sve više kupuje preko interneta. Ono po čemu se bh. kupci razlikuju od onih u Hrvatskoj i Sloveniji je udio plaćanja karticom. Ukazano je da postoji znatno nepovjerenje prema kartičnom plaćanju te većina preferira plaćanje pouzećem, tj. plaćanje onda kada se dostavi roba. Zbog procvata online trgovine Vlada Federacije BiH izradila je novi Zakon o unutarnjoj trgovini kojim je prvi put obuhvaćena i ova oblast. Kako su prilikom usvajanja spomenutog zakonskog rješenja u formi nacrta iz Vlade Federacije BiH istaknuli, njime se detaljno uređuje internetska prodaja.