Bosna i Hercegovina i Hrvatska usuglasile su datum kada će novi granični prijelaz na brzoj cesti kod mosta na Savi u Gradišci biti otvoren.
Prema informacijama koje su dobile Nezavisne novine, prijelaz će biti otvoren 10. prosinca.
S obzirom na to da je brza cesta kod Gradiške već završena, budući da je izvođač radova „Integral inženjering“ dovršio sve radove za koje su investitor bile „Hrvatske ceste“, a Ministarstvo financija Republike Hrvatske sa svojim izvođačima završilo sve radove na samom graničnom prijelazu, preostalo je jedino da Hrvatska i BiH sklope novi ugovor o graničnim prijelazima, kojim će biti definirane kategorizacije svih prijelaza između dviju zemalja.
Nezavisne doznaju iz Hrvatske da će 12. studenoga započeti tehnički pregled završene brze ceste, što je posljednja formalna prepreka da se objekt pusti u promet.
Kako je potvrđeno iz bh. pregovaračkog tima, uskoro će biti održan prvi sastanak s hrvatskom stranom, čime će službeno započeti pregovori između Zagreba i Sarajeva o prijelazu u Gradišci, ali i o ostalim prijelazima čiji status treba biti riješen.
Rečeno je da će otvaranje 10. prosinca biti privremenog karaktera, poput onoga na Svilaju. Pregovori o konačnom sporazumu mogli bi potrajati, pa je najizglednije da se prijelaz otvori kako bi ga građani mogli koristiti i prije službenog završetka procesa.
Kada se pregovarački timovi usuglase, dokument će ići na usvajanje Vijeću ministara BiH, a potom i Predsjedništvu BiH, budući da se radi o ratifikaciji međunarodnog sporazuma.
S druge strane, i relevantni hrvatski organi morat će proći sličan postupak, a najvjerojatnije će biti dovoljno da novi sporazum usvoji Vlada RH.
S obzirom na to da će novi prijelaz ujedno biti i vanjska točka Europske unije koja podliježe šengenskim pravilima, postavlja se pitanje ima li EU pravo ograničiti ili blokirati njegovo korištenje. Kako su i Hrvatska i BiH prijelaz izgradile u skladu s najstrožim šengenskim standardima, Europska unija formalno-pravno nema razloga za miješanje, pa ovo ostaje bilateralno pitanje dviju zemalja.
Hrvatska će na prijelazu morati uspostaviti režim za EES sustav – novi europski sustav ulaska u šengenski prostor koji uključuje skeniranje lica i uzimanje otisaka prstiju. To je u nadležnosti hrvatske Granične policije. Sve dok Hrvatska poštuje šengenska pravila, EU će se suzdržati od intervencija i prepustiti dvjema zemljama da postignu dogovor.
Iako se EU formalno neće miješati, iz Kabinetā Marte Kos, povjerenice za proširenje, potvrđeno je da je Bruxelles vrlo zainteresiran za otvaranje prijelaza koji će olakšati komunikaciju između Hrvatske i BiH te da pomno prati razvoj situacije.
Europska unija izgradnju mosta na Savi pomogla je grantom od 6,3 milijuna maraka, a sudjelovala je i u financiranju te grantovima za izgradnju Mahovljanske petlje i autoceste Banja Luka – Gradiška. Most su zajedno izgradile Hrvatska i BiH (odnosno Republika Srpska), po principu pola-pola.
Brzu cestu u cijelosti financira Hrvatska, a ona je dio koridora prema Mađarskoj koji ta zemlja gradi.
Podsjetimo, prvih 4,5 kilometara brze ceste, koja vodi od mosta na Savi kod Gradiške do Novog Varoša, već je završeno, a tamo će se vozači uključivati na postojeću cestu prema Okučanima i dalje na autocestu Zagreb – Beograd.
Druga dionica ceste trenutačno je u izgradnji, a kada bude dovršena, vozači će se s brze ceste moći izravno priključiti na autocestu, bez prelaska na postojeću sporiju cestu.
Ako sve bude teklo prema planu, za mjesec dana će se od Banje Luke do Zagreba moći stići za sat i pol, što će znatno ubrzati promet i komunikaciju na ovom području.
Otvaranje prijelaza dobra je vijest i za stanovnike središnje Bosne, jer će putnici iz Jajca, Viteza, Bugojna, Travnika i okolnih mjesta prema Europskoj uniji moći putovati preko Banje Luke, što će im značajno olakšati i skratiti putovanje.

