Vrijeme objave: 26.07.25 @ 14:56

Konzorcij logistike Bosne i Hercegovine uputio je otvoreno pismo ministru prometa i komunikacija BiH, Edinu Forti, u kojem izražava duboko nezadovoljstvo trenutnim stanjem u sektoru prometa i logistike te upozorava na niz sistemskih problema koje, kako navode, već desetljećima generiraju službenici unutar Ministarstva.

U pismu se podsjeća na zajednički sastanak i konferenciju za medije održanu 16. lipnja ove godine, kada je dogovoreno 15 konkretnih točaka s ciljem unapređenja sektora.

Međutim, kako ističu iz Konzorcija, do danas nije poznato u kojoj je fazi realizacija tih točaka, a iz Ministarstva se, umjesto odgovora, dobiva tek fraza da su „formirane radne skupine“.

„Ne tražimo više radne skupine – tražimo rezultate“, poručuje se u priopćenju, uz napomenu da su službenici imali više od 100 dana da pokažu konkretne pomake.

Konzorcij posebno upozorava na tri područja koja izazivaju ozbiljnu zabrinutost:

  • Neustavan i diskriminirajući Pravilnik o izdavanju licenci i kvalifikacijskih kartica vozača, kojim se, tvrde, favorizira jedna organizacija, dok se drugim akreditiranim institucijama onemogućuje rad. Prema stručnoj analizi, Pravilnik krši ustavne nadležnosti i europske direktive.
  • Odbijanje Ministarstva da dostavi osnovne podatke o raspodjeli bilateralnih dozvola u posljednjih deset godina, iako su slični zahtjevi već bili ispoštovani od strane drugih država diplomatskim putem.
  • Pravni vakuum za profesionalne vozače iz BiH u EU, zbog neusuglašenosti s AETR propisima, što je dovelo do uhićenja i kažnjavanja vozača u Austriji, Poljskoj i drugim članicama EU nakon 16. lipnja.

Konzorcij podsjeća da je s ministrom Fortom već bio usuglašen dopis za EU partnere, ali do konkretnih poteza nije došlo, te su vozači sada ponovno izloženi represiji – iako su ključni za gospodarski opstanak zemlje.

Kritike se posebno odnose na Pravilnik kojim Ministarstvo, kako navode, bez zakonske osnove ulazi u nadležnosti entiteta u području obrazovanja. Upozoravaju i na postojanje jedne organizacije koja istovremeno provodi obuke, izdaje uvjerenja i vrši nadzor nad samom sobom, čime se, kako ističu, stvara monopol nepoznat u EU praksi.

Osim stvaranja nelojalne konkurencije, sredstva od naplata, tvrdi Konzorcij, završavaju izvan proračuna BiH, jer Pravilnik ne predviđa ni obvezu uplate, ni zakonski temelj za evidentiranje prihoda.

Ako se situacija hitno ne promijeni, Konzorcij najavljuje pokretanje inicijative pred Ustavnim sudom BiH, podnošenje prijava Tužiteljstvu BiH zbog sumnje na zloupotrebu položaja, kao i dostavljanje dokumentacije parlamentarnim komisijama.

Također najavljuju javni pritisak i objavu svih relevantnih dokaza medijima.

Na kraju, Konzorcij izražava nadu da ministar Forto još uvijek ima političku i osobnu snagu da povuče ili uskladi sporne propise s Ustavom BiH, zakonima o međunarodnom prometu i inspekcijama, te europskom pravnom stečevinom.

„Još vjerujemo da imate snagu prepoznati nepravilnosti i preuzeti odgovornost. Ako to ne učinite, bit ćete prisiljeni braniti nešto što nije vaše djelo – već djelo birokratskog aparata koji 20 godina guši reformski potencijal sektora“, zaključuje se u pismu.

blaz750x200
Oglasi
LM