Posjedovanje automobila donosi brojne pogodnosti, ali i određene obaveze koje vlasnici moraju redovno ispunjavati.
Jedna od njih je i registracija vozila – zakonska procedura koja omogućava legalno sudjelovanje u prometu. Ovaj proces podrazumijeva niz formalnosti i financijskih izdataka, koji često izazivaju nezadovoljstvo među vozačima zbog svoje visoke cijene.
U Federaciji Bosne i Hercegovine (FBiH), troškovi registracije variraju u zavisnosti od više faktora, uključujući starost, snagu i vrstu vozila, te od osiguravajuće kuće kod koje se osigurava, piše Radiosarajevo.
Svake godine vozači izdvajaju značajne sume novca za registraciju svojih automobila, pri čemu se sredstva usmjeravaju prema različitim institucijama. Osim osnovnih taksi, kao što su osiguranje i tehnički pregled, postoje i druge naknade koje se odnose na zaštitu okoliša, održavanje cesta i administrativne troškove.
Što sve plaćamo prilikom registracije vozila i gdje ide novac?
Prilikom registracije vozila u FBiH, vozači plaćaju niz obaveznih taksi i naknada koje su raspoređene između različitih institucija. Ključne stavke koje ulaze u cijenu registracije su:
Polica osiguranja od autoodgovornosti (AO) – obavezna stavka koja pokriva štete nastale u promtnim nesrećama. Cijena police varira ovisno o osiguravajućoj kući i karakteristikama vozila. Bitno je napomenuti i da je uz doplatu moguće osigurati putnike u vozilu. Novac se uplaćuje osiguravajućem društvu.
Cestarina (naknada za ceste) – doprinos za održavanje i izgradnju cestovne infrastrukture. Uplaćuje se u dva dijela, 40 posto na račun Direkcije cesta Federacije BiH, Ostatak na Depozitni račun Županije Sarajevo.
Naknada za zaštitu okoliša – koristi se za ekološke projekte i smanjenje negativnog utjecaja saobraćaja na okoliš. Posebna naknada za okoliš određuje se na osnovu godišnje proizvodnje vozila i zapremine motora (ccm), a uplaćuje se na račun Fonda za zaštitu okoliša Federacije BiH.
Naknada za vode – sredstva koja se prikupljaju za zaštitu i očuvanje vodnih resursa. Posebna vodoprivredna naknada za registraciju vozila određuje se prema vrsti motornog ili priključnog vozila. Uplaćuje se na Depozitni račun ŽS.
Tehnički pregled – obavezna provjera ispravnosti vozila. Plaća se stanici tehničkog pregleda. Bitno je napomenuti i da nova vozila za prvu registraciju ne trebaju tehnički pregled.
Stiker naljepnica – potvrda o registraciji koja se postavlja na vjetrobransko staklo vozila. Naknada za stiker naljepnicu iznosi 5 KM i uplaćuje se na račun JRT Trezora Bosne i Hercegovine.
Porez na motorno vozilo – zavisi od kategorije i starosti vozila. Porez zavisi od godine proizvodnje i zapremine motora vozila, a 60 posto se uplaćuje na Depozitni račun ŽS.
Služba ‘Pomoć-informacije’ – usluga koja vozačima omogućava informativnu i tehničku pomoć. Naknada za službu „Pomoć-informacije“ zavisi od vrste vozila i iznosi 8 KM za putnička, teretna i priključna vozila, te 3 KM za motore i motocikle. Uplaćuje se na račun Direkcije cesta Federacije BiH.
Administrativna taksa – naplata za administrativne poslove prilikom produženja registracija ili promjene vlasništva.
Zeleni karton – dokument potreban za putovanja u inostranstvo. Plaća se osiguravajućem društvu, kao doplata polise osiguranja.
Poštarina – trošak dostave dokumenata.
Koliko nas sve to košta?
Cijene pojedinih stavki variraju ovisno o različitim faktorima, ali na osnovu dostupnih informacija, registracija putničkog vozila prosječne starosti iznosi između 550 i 800 KM. Ukupna cijena zavisi od snage i starosti vozila, kao i od osiguravajuće kuće kod koje se vozilo osigurava.
Porez na motorna vozila određuje se na osnovu starosti i snage motora, pri čemu iznos varira od 0,05 KM do 1,50 KM po kubnom centimetru zapremine. Konačna cijena, koja zavisi od godine proizvodnje i zapremine motora, kreće se u rasponu od 50 do 250 KM.
Primjer: Registracija VW Golfa iz 2010. godine
Kako bismo bolje prikazali strukturu troškova, uzeli smo konkretan primjer – registraciju vozila VW Golf, 2010. godište, (prosječnog) agregata 1.6 TDI, snage 77 kW. Ukupni troškovi za ovo vozilo iznose 581,50 KM (sa bonusom police od 50 posto), a uključuju sljedeće stavke:
Polica osiguranja AO (sa bonusom od 50 posto): 307,00 KM (Osnovna premija, bez bonusa: 614,00 KM)
Cestarina (naknada za ceste): 60,00 KM
Naknada za vode: 20,00 KM
Porez na motorno vozilo: 50,00 KM
Služba ‘Pomoć-informacije’: 8,00 KM
Stiker naljepnica: 5,00 KM
Administrativna taksa: 10,00 KM za produženje registracije ili 20,00 KM za promjenu vlasništva
Zeleni karton: 4,00 KM
Tehnički pregled: 91,00 KM
Naknada za okoliš: 16,50 KM
Poštarina: 10,00 KM
Dodatni troškovi prilikom registracije
Pored standardnih troškova, vozači mogu imati i dodatne izdatke:
Kazne i penali
Promjena vlasništva – u slučaju kupovine polovnog vozila potrebno je platiti takse za prijenos vlasništva
Potvrda o vlasništvu (vlasnička knjižica)
Potvrda o registraciji (prometna dozvola)
Tablice
Tehničke dorade i atesti – ukoliko vozilo ima dodatne prepravke, potrebna je dodatna dokumentacija i provjera
Odjava vozila.
Kasko osiguranje
Kasko osiguranje u FBiH je dobrovoljno i pokriva štete na vozilu bez obzira na krivicu. Postoje dvije vrste – potpuni kasko (pokriva sve rizike) i djelomični kasko (ograničena pokrivenost, npr. lom stakla, krađa). Premija zavisi od vrijednosti i starosti vozila, te može biti smanjena ugovaranjem učešća u šteti. Bitno je i napomenuti to da lizing kuće u BiH obično zahtijevaju potpuno kasko osiguranje kao obavezan uvjet financiranja vozila, kako bi osigurale zaštitu svoje imovine do otplate lizinga.
Hoće li cijene rasti u budućnosti?
Posljednjih godina cijene registracije su nekoliko puta rasle, a postoje i najave novih poskupljenja.
Nedavno je osnovna premija osiguranja autoodgovornosti povećana za 6,2 posto, što se direktno odrazilo na ukupne troškove registracije. Također, moguće je da će i neke druge naknade biti revidirane, što bi moglo dodatno povećati troškove za vozače.
Registracija vozila u FBiH podrazumijeva plaćanje brojnih naknada, pri čemu novac odlazi u različite fondove i institucije. Ukupni troškovi registracije variraju u zavisnosti od starosti, snage i vrste vozila, a vlasnici se često suočavaju s poskupljenjima. Stoga je važno pratiti eventualne promjene u cijenama i tražiti povoljnije opcije, posebno prilikom izbora osiguravajuće kuće. Također, razmatranje dugoročnih troškova održavanja vozila može pomoći u donošenju odluke o tome da li je registracija određenog vozila isplativa ili ne.
Jedan od načina smanjenja troškova je samostalna registracija vozila, čime se izbjegava plaćanje naknade posredničkim agencijama. Također, odabir povoljnije osiguravajuće kuće može donijeti značajne uštede, jer cijene police variraju.
Registracija vozila na supružnika ili člana obitelji s višim bonusom može rezultirati nižim troškovima osiguranja.
Prema zakonskim propisima, vozilo se može registrirati samo u entitetu ili distriktu u kojem je vlasnik prijavljen. Ipak, do ožujka 2022. godine, mnogi vozači su pronalazili načine za smanjenje troškova pa je jedna od uobičajenih praksi bila obavljanje tehničkog pregleda bez eko takse u manjem bh. entitetu RS. Međutim, 03.ožujka 2023. godine, Vlada FBiH je donijela odluku kojom se tehnički pregledi vozila izvršeni izvan FBiH neće priznavati.