Vrijeme objave: 24.03.25 @ 14:21

Nakon brojnih ozljeda učenika tijekom “Superman“ izazova na TikTokuDetektor je pitao sva ministarstva obrazovanja što rade da spriječe slične buduće izazove. Dok roditelji djece koja su ozlijeđena tijekom snimanja izazova i dalje izbjegavaju javno govoriti o njima, neka ministarstva kažu da nemaju podataka o ozljedama djece, a druge da su o tome saznavali iz medija.

“Djeca su često nesvjesna posljedica svog ponašanja i izložena negativnim uticajima nasiljem i zloupotrebama”, navode iz Ministarstva obrazovanja, nauke, kulture i sporta Unsko-sanskog kantona, te dodaju da imaju u planu provoditi mnoštvo aktivnosti na zaštiti mentalnog zdravlja maloljetnika. Na području Unsko-sanskog kantona zabilježeni su slučajevi TikTok izazova, kao što je “Supermen izazov”, tvrde iz ovog ministarstva, kao i da su zabrinuti zbog trenutnog stanja i prevelike izloženosti djece i maloljetnika neželjenim sadržajima.

“Ugradili smo sadržaje o medijskoj pismenosti u sve curriculume koji su implementirani od ove školske godine”, kažu iz Ministarstva, navodeći da su izradili nacrt zakona o informiranju Unsko-sanskog kantona, gdje su regulirali pitanja zaštite mladih na internetu, a koji će se uskoro naći na sjednici Vlade i Skupštine. Ermin Mandžuka, izvršni direktor Mreže vijeća učenika BiH, navodi da učenici često percipiraju izazove kao zabavne i bezopasne aktivnosti, ne razmišljajući o mogućim fizičkim ili psihološkim rizicima.

“Kao organizacija koja ima dugogodišnje iskustvo u radu sa srednjoškolcima i mladima, smatramo da TikTok donosi više štete nego koristi mladima”, kaže on i dodaje da učenici odlučuju participirati u ovim izazovima zbog želje za afirmacijom, pritiska vršnjaka, potrebe za pripadanjem grupi, kao i privlačnosti viralnog sadržaja. Iz Mreže vijeća učenika BiH smatraju da rješenje problema leži u većoj odgovornosti platformi poput TikToka i samim institucijama unutar države, koje mogu uvesti određene mjere zaštite po uzoru na druge države, kaže on. Albanija je nedavno zabranila TikTok.

Osnovna škola iz Bihaća donijela je odluku o zabrani mobitela iako, prema riječima ravnateljice, nisu zabilježili slučajeve sudjelovanja u izazovima na TikTok-u kod učenika. “Događalo se da su djeca snimala nastavnike i objavljivala fotografije, mislim to je stvarno bilo grozno šta se radilo, i onda smo mi sjeli i dogovorili se. Dajte da to spriječimo jer vi kad se dogodi takva stvar prijavite u policiju, policija dolazi roditeljima na vrata, sve su to stvari koje nisu baš poželjne“, kaže Belmana Trivunić, direktorica Osnovne škole “Harmani 1“ Bihać.

Ona pojašnjava da godišnjim programom rada ova škola kroz različite aktivnosti obrađuje i teme korištenja različitih društvenih mreža i njihove zloupotrebe. “Ja stalno govorim objavljivanje fotografija bez mog znanja je kazneno djelo, ja ću vas prijaviti. Bacanje petardi… dio izazova je, čini mi se, bio da stave petardu u usta, to je van pameti. Prvo, kako možeš i pomisliti da to uradiš, a drugo ko mu je kupio petardu, ako je zakonski zabranjeno prodavati djeci ispod 18 godina. Znači, to sve vuče jedno drugo“, kaže ona.

Trivunić dodaje da djeca nisu svjesna potencijalnih posljedica. “Mislim da je to jedna mentalna nezrelost. To su vam izazovi gdje djeca žive u virtualnim svjetovima“, smatra. Mnoga ministarstva u svojim odgovorima navode da su izradili niz dokumenata o prevenciji i postupanju u slučajevima nasilja. Kako bi spriječili i ujednačili svoj pristup slučajevima nasilja u školama, Ministarstvo za obrazovanje, znanost, kulturu i sport Zeničko-dobojskog kantona napravilo je protokol za postupanje u slučajevima nasilja. Objavili su i smjernice za prevenciju, prepoznavanje i zaštitu od diskriminacije u školama.

“Na taj način Ministarstvo pokušava da ujednači postupanje radnika u obrazovanju prilikom preveniranja i reagiranja u slučaju pojave neprimjerenih oblika ponašanja, uključujući i slučajeve neprimjerenog ponašanja učenika na društvenim mrežama“, navode iz ovog ministarstva, kao i da pravilnicima uređuju korištenje mobitela i da u školama postoje i programi prevencije neprimjerenih oblika ponašanja. Škole su, prema Ministarstvu, dužne izraditi plan i program rada odjeljenske zajednice na kojima će se i obrađivati tema o prevenciji nasilja i digitalne sigurnosti sa učenicima.

Navode da Zavod za bolesti ovisnosti Zeničko-dobojskog kantona i Institut za zdravlje i sigurnost hrane Zenica, kao i druge vladine ili nevladine organizacije, kontinuirano provode preventivne mjere u osnovnim i srednjim školama s ciljem podizanja svijesti djece, mladih, roditelja i nastavnog osoblja o prevenciji nasilja.

“Neophodno je da kompletna zajednica surađuje po pitanju preveniranja, prepoznavanja i reagiranja na neprimjerene oblike ponašanja, jer jedino na taj način možemo biti sigurni da kontinuirano radimo na rješavanju ovih problema“, kažu iz Ministarstva.
Perica Ivanek, voditelj Pododjela za predškolsko i osnovno obrazovanje u Brčko distriktu, kaže da su u osnovnim školama zabilježena dva slučaja lakšeg povređivanja usljed izazova na društvenim mrežama, a u srednjim školama jedan.

“U školama su realizirane preventivne aktivnosti u vidu informativnog djelovanja prema roditeljima i učenicima, s namjerom da im se skrene pažnja o opasnostima koje nose izazovi među djecom i mladima na društvenim mrežama”, kaže Ivanek te dodaje da su u procesu pripreme kurikularne reforme gdje imaju u planu ovaj problem tretirati i uključivanjem sadržaja digitalne sigurnosti, gdje to bude moguće.

Ministarstvo obrazovanja, znanosti, kulture i sporta Hercegovačko-neretvanskog kantona nema službenih informacija o uključenosti učenika osnovnih i srednjih škola u TikTok izazove, ali je svjesno da takvi izazovi postoje. “Također smo svjesni toga i da većina roditelja uopće nije upoznata s time kako prepoznati ili saznati da su im djeca korisnici nekih društvenih mreža, niti poznaju načine kako to spriječiti, bez obzira na pogubne posljedice”, kažu iz ovog ministarstva, te tvrde da su u školama zbog prevencije organizirane brojne radionice i predavanja o korištenju interneta, o medijskoj pismenosti, društvenim mrežama te cyber nasilju.

Ni Ministarstvo za obrazovanje, mlade, znanost, kulturu i sport Bosansko-podrinjskog kantona nema podataka o zabilježenim incidentima, te navoda da su putem medija saznali za problematiku TikTok izazova.
“Ravnatelji škola su iznijeli informacije da su poduzete preventivne mjere u smislu podizanja svijesti učenika o navedenim problemima, kao i da su upoznali roditelje”, navode iz Ministarstva u Goraždu, kao i da i oni kroz kurikularne reforme izrađuju plan rada odjeljenske zajednice kroz koji će obrađivati digitalnu sigurnost i druge aktuelne teme i probleme s kojima se susreću učenici.

Mandžuka kaže da je većina mladih svjesna da na internetu postoje opasnosti, ali često podcjenjuju njihov značaj. Pojašnjava da se, zbog želje za popularnošću i uzimajući za uzore influencere, događa da zaboravljaju na opasnosti s kojima se mogu suočiti.
“Kroz dostupna relevantna istraživanja možemo zaključiti da mnogi ne prepoznaju sve oblike rizika, poput cyberbullyinga, krađe podataka ili manipulativnih sadržaja, što ukazuje na potrebu za kontinuiranom edukacijom”, navodi.

Prema njegovom mišljenju, potrebno je i roditeljima omogućiti relevantne edukacije, kako bi shvatili rizike koje TikTok izazovi nose sa sobom. Dodaje da bi i roditelji trebali vršiti nadzor nad tim šta djeca pregledaju na internetu i koje aplikacije koriste, kako bi mogli pravovremeno reagirati u slučaju velikog rizika i opasnosti.

“To se može postići kroz radionice u školama, predavanja od strane stručnjaka za sigurnost na internetu, uključivanje roditelja u edukativne procese i kampanje na društvenim mrežama koje promovišu sigurno korištenje interneta. Također, vršnjačka edukacija je efektivan način da se dopre do mladih”, zaključuje Mandžuka.

blaz750x200
Oglasi
LM