Policijske agencije na državnoj razini imaju veliki problem kada je riječ o popunjenosti kadrova odnosno na sceni je veliki odliv policajca iz ovih agencija. U prosjeku u navedenim institucijama nedostaje 30 posto kadrova. U naredne dvije godine, ocjenjuju u Ministarstvu sigurnosti BiH, samo će zbog prestanka radnog odnosa policijskih službenika po osnovu umirovljenja, broj nedostajućih policijskih službenika biti povećan za dodatnih oko 15 posto čime će funkcioniranje policijskih organa biti dovedeno u pitanje.
Drastičan primjer – Granična policija BiH
Naveli su jedan drastičan primjer: U Graničnoj policiji BIH se predviđa prestanak radnog odnosa za čak 495 policijskih službenika u toku 2025. i 2026. godine čime će nedostajući broj policijskih službenika porasti na 50% u odnosu na trenutno sistematizirani broj izvršitelja, odnosno na oko 60% u odnosu na sistematizirani broj izvršitelja predviđen u novoj sistematizaciji čija je procedura usvajanja u toku.
-To će sigurno značajno utjecati na broj raspoloživih izvršitelja i operativne kapacitete policijskih organa. Isto tako je evidentno da velikom broju policijskih službenika koji imaju značajno iskustvo i koji su nositelji poslova iz nadležnosti agencija, prestaje radni odnos i bivaju umirovljeni relativno mladi – navode iz Ministarstva sigurnosti BiH.
Kako dalje ističu, u skladu sa trenutno važećim propisima, prijem policijskih službenika u policijske organ BiH moguć je samo prijemom i školovanjem kadeta u Agenciji za školovanje i stručno usavršavanje u Mostaru, čiji kapaciteti ni u kojoj mjeri ne omogućavanju da se pravovremeno nadomjesti nedostajući broj policijskih službenika. I tako dolazimo do problema.
-Broj policijskih službenika koji odlazi u mirovinu u toku kalendarske godine, je često dvostruko veći u odnosu na broj kadeta koji je moguće školovati u agenciji za školovanje u Mostaru, – u vrijeme usvajanja Zakona, definiranje mirovinskog staža nije bilo sporno, jer je na isti ili sličan način bilo tretirano entitetskim zakonima o PIO. Mirovinski staž se izjednačavao sa radnim stažom, bez obzira da li su izvršene uplate doprinosa na ime PIO. U međuvremenu tijekom 2011. godine u Republici Srpskoj je usvojen novi Zakon o PIO, kojim je došlo do značajnih izmjena definiranja pojma „mirovinski staž“, te se isti više ne može poistovjetiti sa radnom stažom, jer obuhvaća samo uplaćeni efektivni staž i staž sa uvećanim trajanjem, te poseban staž ukoliko ga osiguranik ima ranije priznatog – ističu iz Ministarstva.
S druge strane, tijekom 2018. godine u FBiH usvojen je novi zakon o MIO kojim je definirano da mirovinski staž obuhvaća samo uplaćeni efektivni i staž sa uvećanim trajanjem, te poseban staž ukoliko ga osiguranik svojom izjavom prihvati kao mirovinski staž.
Dakle problem je u tome što mnogi policijski službenici napune 40 godina mirovinskog staža zbog toga što im se računa benificirani radni staža za policijske službenike, iako imaju neki u tom momentu napune samo 48 godina života, a najčešće između 50 i 55 godina života.
No, Ministarstva sigurnosti BiH imaju rješenje. Problem bi se riješio jednim potezom. -Zbog naprijed navedenog definiranja mirovinskog staža u entitetskim propisima, i otklanjanja nedoumica u tumačenja definicije „mirovinski staž“ u odredbi članka 119. stavak (1). točka 3. Zakona o policijskim službenicima BiH neophodno je izvršiti usklađivanje na način kako je predloženo. Na ovaj način svrsishodno i efikasno bi se odredbe Zakona o policijskim službenicima BiH uskladile sa odredbom članka 50. Zakona o državnoj službi u institucijama BiH, koja se bez problema i nedoumica primjenjuje na državne službenike svih institucija BiH. S tim u vezi, predloženo je da se odredba članka 119. stavak (1) točka 3) Zakona o policijskim službenicima BiH, izmijeni na način da bude identična odredbi 50. Zakona o državnoj službi u institucijama BiH i odredbi člana 71. Zakona o radu u institucijama BiH. Na ovaj način bi se izvršilo i izjednačavanje odredbi kojima je definiran prestanak radnog odnosa po osnovu umirovljenja za sve državne službenike, zaposlenike i policijske službenike BiH.
Tako bi se omogućilo da policijski službenik na njegov zahtjev, uz suglasnost rukovoditelja policijskog organa, nastavi raditi do 65 godina starosti, ukoliko je psihofizički sposoban za obavljanje poslova policijskog službenika. Psihofizička sposobnost dokazuje se liječničkim uvjerenjem. Ova odredba bi u vezi sa odredbom točke 3) omogućila policijskom službeniku da iskoristi pravo na mirovinu kada napuni 40 godina staža osiguranja ili da po njegovoj odluci, nastavi raditi u policijskom organu do napunjenih 65 godina starosti.
Usvajanjem gore ovih dopuna Zakona o policijskim službenicima BiH, kažu, stvorit će se uvjeti za izjednačavanje prava svih policijskih službnika zaposlenim u policijskim organima BiH u pogledu visine mirovine i otkloniti višegodišnja diskriminacija.