Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine u prva četiri mjeseca ove godine zabilježile su značajne gubitke. U 2025. godinu ovo je poduzeće ušlo s minusom od 5,5 milijuna KM, dok su gubici uzrokovani prekidom željezničkog prometa na jugu zemlje prouzročili višestruke štete, piše Klix.
U katastrofalnim poplavama koje su u listopadu prošle godine pogodile Donju Jablanicu, oštećena je pruga na lokaciji Komadinovo Vrelo. Tada je uništeno 70 metara željezničke pruge – životne arterije bh. gospodarstva koja predstavlja poveznicu s lukom Ploče u Hrvatskoj.
Dužnosnicima u BiH bila su potrebna dva mjeseca da započnu obnovu pruge, i to zahvaljujući donaciji, dok se šteta svakim danom povećavala za 280.000 KM. Pruga je obnovljena krajem siječnja ove godine, a željeznički promet bio je u prekidu puna četiri mjeseca. Iako su nadležni mjesecima bili upozoravani da je nužno hitno reagirati, to se nije dogodilo. Četveromjesečno čekanje sada uzima ozbiljan danak Željeznicama FBiH.
Izgubljeni ugovori
Željeznice FBiH ušle su u 2025. godinu s velikim teškoćama, a u prva četiri mjeseca zabilježeni su veliki gubici, što je potvrdio i vršitelj dužnosti direktora Mirza Hadžibegić, koji je na tu poziciju imenovan u studenome prošle godine.
„U siječnju prijevoz uopće nije funkcionirao, južna pruga nije bila u funkciji. U Jablanici je bio prekid, što se izravno odrazilo na naše poslovanje. U godinu smo ušli s minusom od 5,5 milijuna KM. Roba koja je bila na jugu, prvenstveno prijevoz ugljena za Srbiju – tranzit koji nam je trebao donijeti značajne prihode u 2025. – zbog prekida pruge pronašla je drugi put. Kada je pruga ponovno uspostavljena, prevezli smo dio ugljena koji je bio uskladišten u Pločama za Srbiju, ali je ugovor u međuvremenu istekao. To nam je znatno poremetilo prihode“, kazao je Hadžibegić.
Troškovi Željeznica FBiH premašuju prihode, što dodatno produbljuje gubitke. U prva tri mjeseca zabilježen je minus od 9 milijuna KM. „Borimo se da vratimo teret na našu prugu kako bismo osigurali prihode. Smanjenje prihoda varira iz mjeseca u mjesec. U travnju imamo dodatni poremećaj jer Željeznice RS-a prevoze ugljen iz rudnika Omarska za Mittal u Zenici. I mi smo djelomično uključeni, ali i tu nam nedostaje dio prihoda. Za prva tri mjeseca smo otprilike 9 milijuna u minusu“, rekao je.
Zbog dugotrajnog čekanja na obnovu pruge, isteklo je i nekoliko ugovora.
„Oko 20 posto prihoda koje su Željeznice ostvarivale u posljednje dvije godine odnosilo se na prijevoz ugljena iz Ploča do Zvornika za potrebe Elektroprivrede Srbije. Taj je ugovor u 2024. godini realiziran s 450.000 tona, što je bila polovica planiranog. Nakon prekida pruge u Jablanici, prevezli smo oko 100.000 tona koje su bile deponirane u Pločama. Nova roba nije stigla jer je ugovor bio pred istekom, a klijent je pronašao alternativni pravac. Ostalo je nerealizirano 350.000 tona. U pregovorima smo sa svim sudionicima u prijevozu kako bismo pokušali vratiti taj promet iz Ploča za Zvornik“, pojasnio je Hadžibegić.
Višestruka šteta
Govoreći o četveromjesečnom prekidu željezničkog prometa, Hadžibegić je istaknuo da se šteta mora promatrati višestruko.
„Troškovi koje smo imali za osposobljavanje pruge iznosili su oko tri do četiri milijuna KM. Kada govorimo o šteti na željezničkoj infrastrukturi, moramo uzeti u obzir šire područje. Procjenjujemo da nam je potrebno oko 30 milijuna KM kako bismo u potpunosti sanirali sve nastale štete i doveli prugu u stanje kakvo bi trebalo biti. Aplicirali smo putem Vijeća ministara BiH na Fond solidarnosti Europske unije. Ove ćemo godine znati ishod, tj. jesmo li uspjeli dobiti sredstva. Štete se ogledaju i u izgubljenim prihodima. Zbog blokade pruge, izgubili smo prihode koje smo inače mjesečno ostvarivali u iznosu od oko 5,5 milijuna KM, što ukupno iznosi 22 milijuna KM izgubljenih prihoda u četiri mjeseca“, naglasio je.
Hadžibegić je dodao kako Željeznice dodatno gube oko 15 milijuna KM zbog neprevezenih 350.000 tona ugljena za Srbiju.
„Efekti su višestruki – kada se naruši jedan logistički pravac, svi korisnici traže druge putove. A kad jednom odu, vrlo ih je teško ponovno vratiti. Naši su napori sada usmjereni na to da pokušamo vratiti tu robu na Željeznice“, zaključio je.