Tijekom tri ljetna mjeseca svi u Njemačkoj će moći koristiti javni prijevoz za samo devet eura mjesečno. To je dio mjera za smanjenje potrošnje goriva zbog rata u Ukrajini. Ali, pitanje je je li ovo dugoročno nešto donosi, piše Deutsche Welle.
Uskoro počinje ljeto jeftine vožnje javnim prijevozom. Od početka lipnja će svi u Njemačkoj za samo devet eura mjesečno moći koristiti sve gradske autobuse, tramvaje, metroe ili regionalne vlakove.
Dakle, za ta tri mjeseca putnici će ukupno platiti 27 eura, što je pola najjeftinije mjesečne karte za gradski promet u Berlinu. Karta će se zvati „9 za 90“.
Karta će se moći kupiti i za samo jedan ili dva od tih tri mjeseca, a važit će samo za lokalni prijevoz te za prijevoz regionalnim vlakovima, a ne i za brze međugradske vlakove tipa IC (Intercity) i ICE (Intercity Express). To znači da će se načelno iz svakog mjesta moći putovati u svako drugo mjesto, ali često ne direktnom linijom već uz jedno ili više presjedanja. S obzirom na već poslovična kašnjenja njemačkih vlakova to bi moglo ponekad značiti da se put oduži.
Ovako njemačka Vlada reagira na rusku invaziju u Ukrajini, koja je ionako visoke cijene energenata dodatno povećala.
„Svatko tko koristi javna sredstva prijevoza daje veliki doprinos nastojanju da se naša zemlja učini neovisnom od ruskih energenata i da napreduje na putu do klimatske neutralnosti“, rekao je nedavno njemački ministar prometa Volker Wissing iz redova Liberala.
Zakon predviđa tromjesečne troškove u visini od 2,5 milijardi eura.
„Dugoročno bi to moglo navesti više ljudi da koriste javni prijevoz umjesto automobila. A to će funkcionirati i za turiste, jer kartu može da kupi svatko“, kaže Ion Wort, aktivista koji se zalaže za češće korištenje željezničke mreže.
Cilj je da se ljudima olakša put do posla i nazad, ali koncept je mnogo širi. Tko ima vremena i nije mu teško da presjeda, može ovom kartom da proputuje cijelu Njemačku, pa i da posjeti neka prekogranična mjesta.
Međutim, glasnogovornica Njemačkog turističkog saveza Huberta Sasse naglašava da ova vremenski ograničena mjera za turizam u Njemačkoj neće imati veće efekte: „Mada je karta atraktivna ponuda, ljude nećete samo niskom cijenom motivirati za prelazak na javni prijevoz, naročito jer je vremenski ograničena. Naš Savez odavno traži brzu i konzekventnu izgradnju željezničke mreže i infrastrukture javnog prijevoza, bolju povezanost vlakova i više polazaka po satu. Samo onda će prijelaz na javni prijevoz biti uspješan.“
Što poslije kolovoza?
Lokalna poduzeća za prijevoz putnika pozdravljaju pažnju koju je politika poklonila njihovoj branši, ali se žale na dodatni birokratski posao. Moraju se razviti nove platforme za prodaju karte, a mjesečnim pretplatnicima se mora vratiti razlika u cijeni.
Za sada je velika nepoznanica šta će se dogoditi poslije kolovoza. U koalicijskom ugovoru savezna Vlada se obvezala kako će povećati financijsku pomoć sektoru javnog prijevoza. Ali to je zapisano prije nego što su inflacija i rat doveli do naglog poskupljenja energenata.
Ni ministarstvo financija, ni ministarstvo prometa, a oba su u rukama Liberala (FDP), još nisu sližbeno odobrili ni jedno financiranje mimo projekta karte od devet eura.
„Zabrinuti smo kako bi cijene karte poslije ove lijepe ponude mogle naglo porasti jer se cijene energenata drastično povećavaju“, kaže Wienfried Herman, ministar prometa u pokrajini Baden-Württemberg.
Uprkos svim dilemama, brojni zagovornici ekološkog načina transporta su uvjereni da će ova ponuda mnoge ljude navesti na to da automobil ostave kod kuće.
Mjesečne karte od 9 eura već su u prodaji.