Na sastanku izvoznika, predstavnika međunarodnih drumskih prijevoznika i relevantnih institucija na nivou BiH zatražen je hitan sastanak kako bi se izbjegle kilometarske kolone na granici sa Hrvatskom, i to u periodu pojačanog izvoza lako kvarljive robe.
Nakon sastanka koji je održan u Vanjskotrgovinskoj komori BiH rečeno je da se u roku od nekoliko dana traži sastanak sa predsjedateljem Savjeta ministara BiH, predstavnicima nadležnih ministarstava i institucija na nivou BiH, predstavnicima UIO BiH, Granične policije, inspektoratima i nadležnim institucijama entiteta.
,,Traži se od Ministarstva sigurnosti BiH da iznađe model sa Graničnom policijom kako bi se na izlazu iz BiH na graničnim prijelazima hladnjače, tj. transport lako kvarljive robe, stavile u prioritet i to da pod policijskom pratnjom budu propraćene do carinskih službi”, navodi se u priopćenju Vanjksotrgovinske komore BiH.
Dodaje se da se traži od UIO BiH da angažira maksimalno sve svoje ljudske i tehničke kapacitete kako bi se u što kraćem roku završile carinske procedure prilikom izlaska iz BiH.
,,Tražimo od inspekcijskih organa da se hitno omogući prioritetan prolaz lako kvarljive, sezonske robe, kao što su voće i povrće, na graničnom prijelazu Gradiška te da se hitno produži radno vrijeme fitosanitarnih inspektora i da se uskladi sa radnim vremenom UIO BiH tijekom izvoza sezonskog voća i povrća, i to radnim danom do 19 sati i subotom do 15 sati”, pojašnjava se u priopćenju .
Oni traže od Ministarstva vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH da ponovi urgenciju prema Inspektoratu Hrvatske u vezi sa održavanjem zajedničkog sastanka, a u vezi s produženjem radnog vremena fitosanitarnih inspektora Republike Hrvatske i uvođenjem rada subotom.
,,Tražimo i formiranje radne grupe koja bi predstavnicima Mješovitog povjerenstva za praćenje sprovođenja ugovora sa Hrvatskom predstavili prijedloge sustavnog, dugoročnijeg rješavanja ovog pitanja, i to otvaranja dodatnog BIP-a, olakšavanja transporta i izvoza po određenim stavkama”, naglašava se u priopćenju.
Suad Selimović, predsjednik Udruženja za poljoprivredu i prehrambenu industriju pri Privrednoj komori Tuzlanskog županije, rekao je za “Nezavisne” da je poražavajuće da 80 posto vremena prijevoznici čekaju na našoj granici.
,,Nema bržeg prolaska naših hladnjača, jer nema trake na kojoj bi oni imali prednost i mogli zaobići ostale transporte koji nisu hitnog karaktera. Jedina zamjerka za hrvatsku stranu jeste da bi trebalo otvoriti dodatni BIP, jer se ne radi vikendom”, kazao je Selimović.
Kako kaže, najveći problem je kriminal sa naše strane granice.
,,Transporte koji su u hladnjačama naši carinici mogu da sprovedu da ne čekaju u redovima dva-tri dana, jer je to hitan transport. Nastaju svađe na graničnom prijelazu, i oni na privatnim terminalima čekaju i više plaćaju ležarine. Ovo je strašan, domaći kriminal i to od ljudi koji rade na našim graničnim prijelazima. Oni, izgleda, žele našu ‘kilu mesa’ koju izvozimo da upropaste. Ne mogu se ni dogovoriti s kolegama s hrvatske strane kada će uzimati pauzu i onda prijevoznici na granicama čekaju dva sata samo zbog pauze”, naglasio je Selimović.
Ratko Kovačević, načelnik Odjeljenja za komunikacije i međunarodnu suradnju u Upravi za indirektno oporezivanje BiH, kazao je za “Nezavisne” da se prijevoznici žale najviše zbog skraćenog vremena rada fitosanitarne službe sa hrvatske strane.
,,Dakle, prijevoznici sigurno ne čekaju duže zbog carinskih organa BiH, to mogu potvrditi. Svaki kamion koji ima svu potrebnu dokumentaciju za carinjenje prođe odmah carinski postupak u BiH. Upoznati smo i mi da je hrvatska carinska služba pojačala kontrole, da fitosanitarna služba sa hrvatske strane radi skraćeno, ali nažalost, ne možemo mi na to uticati”, naglasio je Kovačević.
Inače, izvoz svježeg voća i povrća, i to šljiva, krastavaca kornišona, mladog krompira i stonog grožđa iz BiH u EU kontinuirano raste. U 2021. godini na tržište EU izvezeno je 22.950 tona robe u vrijednosti 42,7 milijuna KM, što čini 79 posto od ukupnog izvoza svježeg voća i povrća. Najviše proizvoda izveze se u Njemačku, Hrvatsku i Sloveniju, međutim Hrvatska je za BiH značajna tranzitna zemlja.
Ćorić: Prosvjed prijevoznika način da ukažu na svoje probleme
Nedeljko Ćorić, ministar prometa i veza Republike Srpske, kazao je da se prijevoznici koji imaju problem zbog visokih cijena nafte i naftnih derivata, ali i Ministarstvo, pribojavaju da, i ako nađu neka rješenja, neće naići na odobravanje na nivou BiH.
,,Prosvjed prijevoznika bio je njihov način da skrenu pažnju na probleme koje imaju. Oni su na ovaj način odlučili da skrenu pažnju na probleme koje imaju u svojoj oblasti, imali smo sastanke, a prisustvovali su i predstavnici Privredne komore. Tražit ćemo rješenja za Srpsku, a predlagati za nivo BiH”, rekao je Ćorić za RTRS.
Naveo je da je ogroman problem poskupljenje goriva.
,,Imamo situaciju da je gorivo jeftinije u Hrvatskoj, Sloveniji, ponegdje i u Srbiji, nego u BiH, što dodatno dovodi prijevoznike u loš položaj”, istaknuo je Ćorić.