OGLAS
Vrijeme objave: 27.09.23 @ 17:33
OGLAS

Upravo kad su kontejneri iz Kine pojeftinili, a od bh. tvrtki doznaje Večernji list BiH – vratili se i na stanje prije pandemije, stigla je informacija da će doći do novih poskupljenja zbog emisije štetnih plinova.

OGLAS

No, krenimo redom. Prije pandemije prijevoz jednog kontejnera koštao je od 3 do 4 tisuće maraka da bi nakon pandemije cijena buknula. Prijevoz kontejnera prešao je cijenu od 20 tisuća maraka, a u jednom trenutku približio se cijeni od 25 tisuća maraka. Naravno, tko je ovisio o uvozu, pogotovo sirovina koje trebaju za određeni bh. proizvod, morao je plaćati i po toj cijeni. Međutim, situacija je sada stabilna, a sugovornici nam govore da kontejner, ovisno o kojoj se tvrtki radi i njezinu renomeu, plaćaju od 4 do 7 tisuća maraka, što je itekako prihvatljivo u odnosu na ono otprije. Ali sada je jasno da će zbog “zelene politike” EU-a od iduće godine doći do novih poskupljenja, ali još je nedefinirano kolika će biti jer su i informacije koje izlaze u javnost maglovite. No, očito je kako će biti novi udar na gospodarstvo.

Naime, ono što je poznato, uvodi se porez brodovima jer će od početka iduće godine brodarstvo biti uključeno u europski sustav trgovanja ugljikom. Već se spominje da će za novonametnuti trošak račune plaćati kupci robe. – Predviđen za 1. siječnja 2024., EU ETS (sustav za trgovinu emisijama Europske unije koji objedinjenjuje ugljični dioksid, emisije, plinove s efektom staklenika…, a koji danas kreira energetsko-klimatsku politiku) primjenjivat će se na sva plovila od 5000 GT ili veća, koja putuju u luke ili iz luka unutar Europske unije, neovisno pod čijom zastavom. Vlasnici plovila morat će platiti ili “predati” jedan ugljični kredit (koji se naziva “EU dozvola” ili “EUA”) s namjenskog računa za ugljik za svaku tonu emitiranog ugljičnog dioksida (CO2). Sustav treba pokriti 50 posto emisija koje započinju ili završavaju u EU odnosno 100 posto emisija koje se događaju unutar luka u EU. EU ETS će isprva pokrivati samo emisije ugljičnog dioksida te od 2026. i metana te dušikovih oksida – najavljeno je u informacijama za novi namet. Jasno, BiH nije u Europskoj uniji, međutim, robi koja dolazi tankerima i na kojima se nalaze kontejneri s robom odredišta su luke u Pločama, Rijeci, pa će i BiH osjetiti nova poskupljenja. – Vlasnici brodova očekuju da će predati svoja prva godišnja izvješća o emisijama do 30. rujna 2025., ali primijenjeni omjer troškova postupno će se povećavati tijekom prve tri godine. Tijekom ove faze prilagodbe vlasnicima će se naplaćivati ekvivalent od 40 posto potvrđenih emisija prijavljenih za 2024., 70 posto za 2025. i 100 posto od 2026. nadalje – navodi se. Energetika-net javlja da je EU na dražbi brodarskom sektoru prodao 78,4 milijuna ugljičnih kredita s europskog tržišta ugljika, zarađujući gotovo 8 milijardi eura u prvoj godini. U pripremi su neki prijevoznici već najavili dodatne naknade za ETS, dok bi drugi mogli preferirati apsorbiranje troškova u zamjenu za tržišni udio i konkurentnost.

OGLAS

BiH je pak izradila mapu puta za uvođenje cijena ugljika i trgovine emisijama, čime se ova zemlja opredijelila uvesti EU ETS, a rok do kojeg bi sve trebalo biti ispunjeno je siječanj 2026. godine. Iz Ministarstva je navedeno kako je za provedbu obveza potrebna i snažna suradnja predstavnika EU-a i nadležnih institucija, u povodu čega je pozvano na aktivniju komunikaciju u cilju pronalaženja najboljih rješenja za BiH, pritom poštujući obveze koje BiH ima prema EU i međunarodnim partnerima.

OGLAS
OGLAS
OGLAS
Oglasi
LM