Društvene mreže su postale apsolutni hit među političarima, a posebno se to vidjelo 2020. godine, kada su izbori održani u vrijeme pandemije koronavirusa.
Tada su se političari, htjeli to ili ne, morali okrenuti ovakvoj vrsti kampanje kako bi došli do što većeg broja birača. Konglomerat Meta, koji, između ostalog, obuhvaća Facebook i Instagram, javno objavljuje podatke o potrošnji na društvenim mrežama.
Prema podacima Metinog Ad Libraryja, od 22. ožujka 2022. do 8. veljače 2024. godine u području društvenih pitanja, izbora i politike je plaćen čak 38.391 oglas, a na to je potrošeno 1.022.548 KM. Od tog iznosa 599.078 KM je potrošeno u Federaciji BiH, u RS je uplaćeno 421.470 KM, a za iznos od 1.093 KM se ne zna tko je uplatio.
Stanivuković sam plaćao
Ne obuhvaćaju ovi iznosi isključivo političare, nego i nevladin sektor koji se bavi ovim pitanjima, ali i medije. Značajan dio sredstava, međutim, otpada baš na političare. Što se tiče izravno svijeta politike, novce su trošili i pojedinci, ali i političke stranke.
Apsolutni rekorder po plaćanju sponzoriranih objava na društvenim mrežama je gradonačelnik Banje Luke Draško Stanivuković, koji je od ožujka 2022. do veljače ove godine za 654 objave platio čak 79.325 KM. Navodi se da je oglase plaćao osobno on ili netko ko mu je održavao profile na društvenim mrežama, ali ne stranka.
Što se tiče pojedinaca, na drugom mjestu je ministar sigurnosti BiH Nenad Nešić, kojem je stranka DNS, čiji je predsjednik, za 85 sponzoriranih objava platila 26.905 KM. Ujedinjena Srpska je, također, častila svog predsjednika Nenada Stevandića sponzoriranim izjavama, ali u iznosu dvostruko manjem nego DNS, točnije 13.739 KM za 60 objava. Predsjednica Narodnog fronta Jelena Trivić je sama finansirala svoje objave i na njih 155 potrošila 9.425 KM.
Na području Federacije BiH najveći novac za društvene mreže dao je Irfan Čengić, načelnik Općine Stari Grad. Istina, on je u istom razdoblju imao dvije predizborne kampanje – jednu za mjesto u Skupštini SŽ, a onda i za načelnika, no novac nije trošen samo u predizbornom razdoblju, nego i za svakodnevni rad. Za nepune dvije godine Čengić je sponzorirao 167 objava, koje je sam financirao, a na to je potrošio 19.456 KM.
SNSD i Naša stranka
Kada su u pitanju Facebook stranice političkih stranaka, najmanje je štedio SNSD. Oni su za 94 objave platili 53.753 KM, dok je, primjera radi, SNSD Banja Luka potrošio još 13.135 KM.
Što se tiče stranaka iz RS, izdvaja se Ujedinjena Srpska, koja je za 50 objava izdvojila 12.778 KM. U Federaciji BiH se izdvaja Naša stranka sa sponzoriranjem 172 objave u iznosu od 18.725 KM. Značajan iznos je izdvojila i Hrvatska republikanska stranka, koja je potrošila 11.662 KM za 119 objava.