Turizam u Hrvatskoj ni ove godine neće moći bez sezonskih radnika, a poslodavci će ponovno morati posegnuti za strancima. Između 40.000 i 50.000 stalno zaposlenih u hotelskim kućama, kampovima, kafićima, restoranima… prošle je godine u samoj špici, kada je u Hrvatskoj svakodnevno boravilo više od milijun turista, imalo ispomoć od oko 70.000 sezonaca.
Tijekom 2024. izdano je rekordnih 206.529 dozvola za boravak i rad stranim radnicima, od čega 56.228 upravo za rad u turizmu i ugostiteljstvu (više ih je izdano jedino u građevinarstvu, 75.071). – Stranaca je i dalje najviše u građevinarstvu, dok u turizmu prevladavaju sezonski radnici iz BiH, Srbije, Sjeverne Makedonije, a nešto ih dolazi i iz Crne Gore, uz domaće radnike. No, kada se tome pridodaju kafići, lanci brze hrane i poslovi dostave, vjerojatno je da udio sezonaca iz Azije u ukupnom broju radnika doseže 30 posto – piše Večernji list.
Potraga turističkih poslodavaca za radnicima, iako je tek siječanj, već je počela. Prekjučer je, primjerice, otvoren online sajam poslova u turizmu i sezoni – Sezonac.hr! Sajam će trajati do 6. veljače, a pristupiti mu se može putem računala, tableta ili mobitela, 24 sata dnevno. – Interesa ima i među poslodavcima i među tražiteljima posla, a kandidati trenutačno mogu birati između više od 150 različitih natječaja za posao. U više od 75 posto slučajeva riječ je o sezonskim poslovima, a zanimanje je otprilike na razini prošle godine – komentirao je Alen Mrvac u ime portala MojPosao.
Kako trenutačno stvari stoje, sve će biti poprilično slično prošlogodišnjoj turističkoj sezoni, kada su goste u Hrvatskoj posluživali gotovo 60.000 stranih radnika te između 15.000 i 20.000 domaćih sezonaca iz različitih dijelova Hrvatske.
Velik broj poslodavaca iz turizma, od hotelskih lanaca do ugostiteljskih objekata, dolazio je u BiH predstavljati svoje ponude i tražiti sezonske radnike. Mnogi radnici iz BiH već godinama tijekom ljeta rade upravo na Jadranu, ponajviše u Hrvatskoj i Crnoj Gori.
– Sve ukazuje na to da bi ovogodišnja turistička sezona u Hrvatskoj, prema pokazateljima, mogla biti na tragu lanjske. To što bismo 2025. mogli ponoviti turistički promet iz 2024. znači da bi i potreba za dodatnom radnom snagom mogla ostati na istoj razini – potvrđuje direktor Hrvatske udruge turizma Veljko Ostojić.
– Na tržištu će se ove godine pojaviti neki novi ili rekonstruirani objekti, što bi trebalo donijeti i veće prihode. Objekti koji su prošli samo redovito održavanje i osvježavanje cijene su korigirali tek za procijenjenu inflaciju. No, cijene se danas formiraju dinamički, praktički na dnevnoj bazi, ovisno o potražnji. Financijski učinci nominalno će biti bolji nego prošle godine, no koliko će realno porasti, ostaje otvoreno pitanje – smatra Ostojić.