Svake godine tisuće kamiona na njemačkim autocestama voze s prekomjernom težinom – time ugrožavaju ne samo sebe, već i ionako dotrajalu infrastrukturu. Samo u 2024. godini Savezni ured za logistiku i mobilnost (BALM) proveo je kontrolu više od 146.000 kamiona. Više od 16.000 njih imalo je znatno preopterećen teret – ponekad čak i za nekoliko tona.
Takvim je vozilima teže upravljati, slabije koče, više opterećuju gume i osovine – i dodatno ubrzavaju propadanje starih njemačkih mostova. Upravo tu dolaze do izražaja nove “nevidljive zamke”: potpuno automatski sustavi kontrole koji u prolazu važu kamione trebali bi u budućnosti uhvatiti znatno veći broj prekršitelja – i natjerati ih na plaćanje kazni do 450 eura.
Središnji dio novog kontrolnog sustava čine dvije piezoelektrične mjerne trake, koje su ugrađene u površinu kolnika. Kada vozilo prijeđe preko njih, materijal pod pritiskom stvara električni impuls – što je teret veći, to je signal jači. Ako računalni sustav prepozna prekoračenje dozvoljene težine, nekoliko stotina metara dalje na LED zaslonu pojavit će se registarska oznaka tog vozila – zajedno s pozivom da se vozilo uputi na sljedeće odmorište.
Tamo službenici Saveznog ureda za logistiku i mobilnost (BALM) ponovno provjeravaju težinu, ovoga puta na baždarenoj kontrolnoj vagi. Ako je dozvoljena ukupna težina prekoračena, izriču se novčane kazne u iznosu od 30 do 452 eura. Ako prekoračenje iznosi više od pet posto, daljnja vožnja dozvoljena je tek nakon što se višak tereta iskrca. Kako bi se za to osigurao dovoljan prostor, trenutno se na odmorištima grade dodatna parkirna mjesta.
Prvi takav sustav trenutačno se gradi u Sjevernoj Rajni-Vestfaliji, na autocesti A4 između Aachena i Kölna, neposredno prije odmorišta Rur-Scholle-Süd, izvještava Bild. Prva mjerenja planirana su za 2026. godinu. Očekuje se da će se dnevno kontrolirati oko 500 vozila. Do 2028. godine mreža automatiziranih kontrola težine trebala bi se proširiti na ukupno 16 postrojenja diljem zemlje, piše Fenix.