Vrijeme objave: 11.07.25 @ 15:44

Broj ozljeda djece i adolescenata zbog padova s električnih romobila dramatično raste – u prvih pet mjeseci ove godine ih je čak četiri puta više nego lani u istom periodu, ukazali su iz Klinike za dječje bolesti Zagreb. Teških ozljeda mozga ove je godine pet puta više nego lani, a 40% hospitaliziranih je mlađe od 14 godina, koliko je dobna granica za upravljanje električnim romobilom.

Zbog prizora sve češćih teških ozljeda kojima svjedoče, apeliraju na roditelje: djeca moraju nositi kacigu dok voze električne romobile, moraju poznavati osnovna pravila prometa a mlađi od 14 ne smiju voziti električni romobil.

Klaićeva bilježi porast hospitalizacija zbog ozljeda od ovih padova za 285%, dok je ukupno trajanje hospitalizacija povećano za 143% u prvoj polovici 2025. godine u odnosu na prvo lanjsko polugodište, što upućuje na složenije i teže ozljede. To dokazuje i peterostruki porast teških ozljeda mozga – ove ih je godine već pet, dok ih lani nije bilo. Zbog svega je značajno porastao broj hospitlaizacija u jedinici intenzivnog liječenja. Četrnaestero djece zadobilo je teške potrese mozga, a velik dio ih je s politraumama. Jedno je dijete završilo s prijelomom lica i prebačeno je na maksilofacijalni odjel u KB Dubrava, a jedno je padom s električnog romobila zadobilo prijelom kralješka. Najmlađe dijete koje je padom s električnog romobila zadobilo neurotraumu ima osam godina.

Razlozi ovih nesreća su nenošenje kacige, vožnja u paru, što je inače zabranjeno jer pridonosi nestabilnosti i neprilagođena brzina. Samo dvoje od 44 djece koliko ih je ove i prošle godine završilo u Klaićevoj iz istog razloga, reklo je da je nosilo kacigu.

– Posebno zabrinjava podatak da je 40 % hospitalizirane djece bilo mlađe od 14 godina, što je ujedno i dobna granica ispod koje nije dozvoljeno upravljanje električnim romobilima prema zakonima Republike Hrvatske“ rekao je dr. sc. Rok Kralj, dr. med. spec. dječje kirurgije i pročelnik Zavoda za traumatizam dječje dobi te nastavio „roditelji trebaju biti svjesni opasnosti koje za djecu nosi eklektični romobil. Trebala bi se usvojiti kultura nošenja kaciga te regulirati snaga električnih romobila koji se prodaju maloljetnicima“.

Neurokirug doc. Miroslav Gjurašin, voditelj Referentnog centra za traumatizam dječje dobi, posebno se osvrnuo na ozljede glave i mozga koje, dogode li se u razvojnoj dobi, mogu imati trajne posljedice i invalidditet.

– Ozljeda sljepoočnice može doccesti do epiduralnog hematoma, koji pritišće mozak i izaziva neurološke deficite. Takve ozljede mogu dovesti do zaustavljanja disanja te kobnih ishoda. U posljednjih godinu dana vidjeli smo djecu s ozbiljnim neurokirurškim ozljedama, uključujući slučajeve u kojima se kost pri padu zabila u moždano tkivo. Svaka ozljeda koja poremeti razvoj dječjeg mozga može imati dugotrajne posljedice, od oštećenja sluha i vida do problema s pažnjom, učenjem i ponašanjem. Na sreću smrtnih slučajeva uslijed pada s električnih romobila još nismo imali, ali se toga bojimo ukoliko se nešto ne promijeni. Nama najteži razgovori su oni, kada roditeljima moramo reći da im je dijete preminulo i pitati da li pristaju na doniranje njegovih organa. Svima je ovo opomena do čega nepažnja može dovesti, ako ne zaustavimo ovaj trend – kazao je doc. Gjurašin.

Inicijativu liječnika iz Klaićeve podruprli su Ministarstvo zdravstva, Ministarstvo unutarnjih poslova te Ministarstva mora, prometa i infrastrukture. Tako je Nikola Milas, pomoćnik voditelja Službe prometne policije iz MUP-a istaknuo da prema zakonskoj regulativi električni romobili ne bi smjeli biti jači od 0,6 kW te razviti brzinu veću od 25 km/h. Porast broja električnih romobila u gradovima povećava rizik od prometnih nesreća i ozljeda, naveo je, ali se sigurnost može znatno poboljšati kroz edukaciju vozača, ali i odgovorno ponašanje roditelja.

-Roditelji, nemojte djeci kupovati romobile koje po zakonu ne smiju voziti. Djecu time izlažete ozbiljnom riziku – upozorio je Milas te iznio podatak da je od 57 lanjskih prometnih nesreća ove vrste, 45 skrivila djeca pri čemu ih je 16-ero dobilo teške tjelesne ozljede. Podsjetio je da se električni romobil treba voziti po biciklističkoj stazi, a ako je nema, po nogostupu, ali uz prilagođenu brzinu u prisustvu pješaka. Kao i biciklisti, i vozači romobila na pješačkom prelazu trebaju sići i preći ga pješice.

blaz750x200
Oglasi
LM