Bosna i Hercegovina sutra će dobiti 11 novih kilometara autoceste. Autoceste FBiH za sutra su najavile otvaranje izgrađene autoceste poznate kao Zenička obilaznica. Izgradnja autoceste na Zeničkoj obilaznici na Koridoru Vc, duga je 11 kilometara, a sastoji se od tri poddionice, Drivuša – Klopče, Klopče – Donja Gračanica i dio poddionice Donja Gračanica – Tunel Zenica. Izgradnjom Zeničke obilaznice povezani su Zenica sjever i Zenica jug na autoputu, priopćeno je iz JP Autoceste FBiH koji su objavili tehničke podatke za izgrađenu autocestu.
Donja Gračanica – Tunel Zenica
Izvođač radova na ovom dijelu je Cengiz insaat Sanayi ve Ticaret A.S. (Turska). Dionica Donja Gračanica – tunel Zenica nastavlja se na dionicu Klopče – Donja Gračanica. Izgradnja ove dionice se radi prema ugovoru “design and build” (projektuj i izgradi – žuti FIDIC). Osim otvorenog dijela trase tu su i objekti: vijadukt Donja Gračanica, dužine cca 400 m, tunel Hum dužine cca 400 m, dva kraća vijadukta na području naselja Hece i tunel Vraca dužine cca 300 m. U sklopu ove dionice je i petlja Zenica sjever sa naplatnim mjestom, kao i prometnice tzv. „sjevernog spoja“ koje trebaju povezati autocestu Koridora Vc sa gradom Zenica i magistralnom cestom M-17.
Klopče – Donja Gračanica
Radove na ovom dijelu izvodi konzorcij Euro-asfalt i Strabag AG. Na dionici Klopče – Donja Gračanica je smješteno nekoliko značajnih objekata: na prvom dijelu trase se nalaze dva vijadukta (Klopče, Klopačke Stijene) i jedan tunel (vještački tunel Klopče), dok je za drugu polovinu karakteristično da otvorene trase praktično i nema već je komponirana naizmjenično od ukupno tri vijadukta (Babina Rijeka, Pehare i Ričice) i dva brdska tunela (Ričice i Pečuj). U sklopu projekta je i cesta na desnoj obali rijeke Bosne s kružnom raskrsnicom, spoj na M-17, most Drivuša i trasa na lijevoj obali rijeke Bosne s kružnom raskrsnicom, spoj na R-445.
Drivuša – Klopče
Izvođač radova na poddionici Drivuša – Klopče je Hering d.d. Široki Brijeg. Trasa poddionice Drivuša – Klopče, na početku se nadovezuje na dionicu Drivuša – Bilješevo u zoni petlje Drivuša. Najzahtjevnije građevine na toj dionici su bile most Drivuša dužine 650 m i vijadukt Perin Han dužine 400 m. Trasa autoceste poddionice nakon odvajanja rampe nastavlja prema mostu Drivuša, koji premošćuje rijeku Bosnu.Tijekom izgradnje na poddionici Drivuša – Klopče izvršeno je izmještanje regionalnog plinovoda Sarajevo – Zenica u dužini od 2,5 kilometara metodom topli priključak.
Ukupna investicijska vrijednost radova na Zeničkoj obilaznici je iznosila 225 milijuna eura, a sredstva su osigurana putem međunarodnih financijskih institucija (KFAED, EBRD, OPEC) kao i bespovratnim sredstvima Europske unije koja su osigurana u okviru Agende za povezivanje preko Investicijskog okvira za Zapadni Balkan (WBIF). Radovi nisu prekidani ni za vrijeme pandemije koronavirusa. Ono što je zajedničko za sve poddionice koje su u sastavu Zeničke obilaznice su brojni problemi i izazovi koji su u najvećoj mjeri uzrokovani izuzetno lošom geološko-morfološkom konfiguracijom i zahtjevan teren s visokom složenosti poslova koji je iziskivao gradnju velikog broj objekata na autocesti. Na poddionicama je izgrađeno 13 objekata, što znači da se 48% novootvorene dionice nalazi pod objektima.
U skladu sa sporazumoma JP Autoceste FBiH i grada Zenice privode se kraju i radovi na sanaciji lokalnih prometnica koje su korištene tijekom građenja Zeničke obilaznice. Izgradnjom lokalne ceste u dužini od četiri kilometra i mosta preko rijeke Bosne bit će ostvarena veza grada Zenice s magistralnom cestom M17 i izlazak na autoput. Osim puštanja u promet Zeničke obilaznice, u ovoj se regiji trenutno provode i aktivnosti na izgradnji poddionica Vranduk – Ponirak i Ponirak – Vraca, a prošli tjedan u sjedištu JP Autoceste FBiH u Mostaru potpisan je i Ugovor za izgradnju dionice Popikuše – Nemila, čime se aktivna gradilišta pomiču dalje, prema sjeveru Bosne i Hercegovine.