Nova godina je vrijeme novih odluka. A jedan od najvažnijih za vozača može biti izbjegavanje preniskih okretaja. Radi se o zdravlju motora. Svaki stari vozač će vam na osnovu svog iskustva reći da je najbolji recept za nisku potrošnju goriva niski okretaji. Jer tada se motor najmanje umara. I iako o mišljenjima koja su već desetljećima utemeljena ne treba raspravljati, mi ćemo upravo o njima.
A razlog je očigledan. Vremena se mijenjaju
Ono što je bilo aktualno godinama unazad ne mora biti još uvijek. Pogotovo jer postoji dodatni koncept u smislu automobilske tehnologije. I taj koncept je napredak ali ne samo to.
Pri niskim okretajima motor nije štedljiviji…
Kada motor najmanje troši? Kad se najmanje umori. A motor se umori ne samo kad ga povučete iza crvenog polja okretomjer, već i kad jedva radi – i umjesto da ubrza, počne trzati kada pritisnete gas. Prateći ovaj put, nije teško zaključiti da je motor najmanje umoran u području optimalnog raspona okretaja. To znači da je najveća uspješnost:
- 1.750 – 2.500 o/min za dizel,
- preko 3000 o/min za atmosferske benzince,
- 2.000 – 3.000 o/min za benzince s kompresorom.
Klipovi ne vole niske okretaje. Kada vozač vozi 40 km /h u petom stunju prijenosa, ne samo da ne štedi gorivo, već se čak izlaže ogromnim troškovima. Ubijanje motora ispod sigurne vrijednosti rotacije negativno utiče na radne elemente motora i pogonskog sklopa. Na primjer, mali broj okretaja znače brže trošenje klipnih prstenova ili oštećenje samih klipova. Obnova u slučaju nove vrste jedinice obračunava se u stotinama maraka. A ponekad se može ispostaviti da postoji kvar u automobilu, što će motor kvalificirati samo za zamjenu.
Prisiljavanje gasa do krajnjih granica s motorom koji radi pri maloj brzini stvara efekt super knocking combustion efekta. Ovo je ranije paljenje smjese koje je definitivno jače. Djeluje pomalo kao granata bačena u komoru za sagorijevanje. Zato je rezultat lako predvidjeti.
Nizak broj okretaja će rastegnuti lanac i oštetiti dvodjelni (plivajući) zamajac
Oprema je također važan faktor. Pogonski lanac, na primjer, ne voli niske okretaje. Lanci koji se danas koriste mnogo su tanji, pa se brže rastežu i mogu se čak i prekinuti. Međutim, niski su okretaji smrtonosni i za plivajući zamajac koji je danas standard ne samo u dizelašima, već i u benzinskim automobilima. Prigušivač pri niskim okretajima prima ogromnu dozu torzijskih vibracija. Zbog toga mu se životni vijek drastično skraćuje. Dvodjelni zamajac, umjesto da izdrži 200 ili 300 tisuća kilometara, može zahtijevati zamjenu nakon 50 ili 60 tisuća kilometara. Cijena novog dijela je od 300 do tisuću maraka.