Postpandemijsko je vrijeme donijelo sa sobom, među ostalim, brzorastuću inflaciju i poskupljenja u svim segmentima života, pa tako nije iznimka ni povećanje cijena telekomunikacijskih usluga. Podsjećanja radi, s poskupljenjem telekomunikacijskih usluga u BiH prvi je krenuo BH Telecom, i to od 1. travnja ove godine, kada je povećao cijene usluga mobilne mreže za nove Extra pakete. Povećana je količina gigabajta, ali je cijena viša u odnosu na onu prije povećanja pretplate. Ostali operatori još konkretno nisu najavili poskupljenja, no, po svemu sudeći, samo je pitanje vremena kada će se i to dogoditi.
Ulaganja u kvalitetu i stabilnost
Što se tiče našeg okružja, u Hrvatskoj, Srbiji i Sloveniji operatori se usklađuju sa stopom inflacije i već su nekoliko puta poskupljivali usluge. U cijeloj je ovoj priči za korisnika pozitivno to što se povećanje cijena zasad odnosi samo na pretplatu, dok su ostale stavke na računu, a njih nije malo, ostale nepromijenjene. Najčešći su razlozi poskupljenja, ističu iz telekoma, ulaganja u modernizaciju i razvoj mreže, povećani troškovi rada i veći troškovi financiranja. Uza sve to, telekom operatori u BiH moraju pripremiti teren za uvođenje 5G usluge. Prosječni korisnik vjerojatno ne zna da su ulaganja u infrastrukturu i plaćanje licencija za telekom operatore popriličan trošak koji se mora odnekud namiriti.
Korisničke navike
Logikom stvari, sve (dobre) usluge se plaćaju. Trend komuniciranja mobilnim uređajima drastično se promijenio u posljednjih nekoliko godina; veća je potrošnja interneta uslijed učitavanja sve veće količine audio i videosadržaja pri velikim brzinama. Velike društvene mreže, poput TikToka, Instagrama i Facebooka, odavno su se fokusirale uglavnom na videosadržaje. Ako operator mijenja sadržaj svojih tarifnih modela i uz to povećava količinu uključenog mjesečnog interneta kako bi se pratili gore spomenuti trendovi (što korisnici najčešće i traže), onda se to mora i naplatiti.
Plaće u telekom sektoru
– Što se pak plaća u telekomunikacijskom sektoru tiče, one odavno stagniraju i približile su se prosječnima. Dok IT industrija, koja je u usponu, bilježi značajan rast plaća u odnosu na razdoblje prije inflacije, to se ne može reći za telekom operatore. Praksa svakodnevno pokazuje kako stručnjacima iz IT područja više nije atraktivan posao kod telekom operatora kada mnogo više mogu zaraditi u privatnim kompanijama – kaže IT stručnjak koji već gotovo 20 godina radi u telekomunikacijskom sektoru, ali koji već neko vrijeme ozbiljno razmišlja o odlasku u inozemstvo. Isto je, tvrdi, i s radnicima sa srednjom stručnom spremom. Baš kao i u bankama – raditi na prodajnom mjestu, biti poštar ili monter kod telekom operatora više uopće nije atraktivno kao što je bilo u prošlosti.
Zadržati kvalitetnu radnu snagu
Da bi se zadržala kvalitetnija radna snaga, uključujući i telekome, troškovi rada sigurno će se morati povećavati. Prošla su vremena kad je bilo koji poslodavac mogao reći: “Ako nećeš ti, ima tko hoće”. Osim toga, ljudi ne odlaze raditi u inozemstvo samo radi plaća, već i poštovanja na radnom mjestu i mogućnosti pravednog napredovanja. Sva tri su uvjeta trenutačno moguća samo u IT sektoru, dok se ostali drže “starih špranci”, no sudeći prema trendovima u regiji, ne još zadugo.