Jasna Babić, prva žena na čelu Javnog komunalnog poduzeća Vitkom iz Viteza rukovodeća je osoba u ovom, najznačajnijem subjektu kojemu je osnivač Općina, od 16. rujna 2019. godine. U razgovoru za portal viteški.ba Jasna Babić ističe kako je i za nju dolazak na ovu dužnost pomalo neočekivan posebno s aspekta trenutka imenovanja imajući u vidu kako su se tijekom 2019. izuzev nje na čelu Vitkoma nalazile još dvije osobe. No, nekoliko puta naglašava da ne želi govoriti o svojim prethodnicima jer je, prema riječima Babić svaki od njih dio sebe ugradio u priču Vitkoma vjerojatno na način za koji je smatrao da je najbolji. U nastavku ovoga članka imate prigodu pročitati što je redakcija potala viteški.ba doznala od direktorice Babić prigodom posjeta Vitkomu.
Poslovanje opterećeno gubitcima iz ranijih godina
„Za početak cijenim kako je ovaj intervju za Vaš portal od izuzetne koristi jer Vitkom, kao poduzeće kojemu je osnivač Općina, opskrbljuje oko 7400 domaćinstava i oko 550 pravnih subjekata, a kako smo javno poduzeće javnost ima pravo i treba znati što se u poduzeću događa i na kojim osnovama funkcionira. Od trenutka preuzimanja rukovođenja ovim poduzećem, za koje mogu reći da je bilo pomalo neočekivano trudim se blagovremeno servisirati sve pristigle obveze koje smo u obvezi platiti, a posebno želim naglasiti napore koje s djelatnicima činim na uvođenju reda u knjigovodstvene evidencije kako bi utvrdili pravo stanje potraživanja i obveza koje imamo. JKP Vitkom opterećeno je s velikim gubitcima iz ranijih godina, a dugovanja se odnose prije svega na zaostatke glede uplate doprinosa za djelatnike, dugovanja prema dobavljačima, kao i prema regionalnoj deponiji Moščanica gdje smo u obvezi deponirati otpad. Radi izmirenja duga za poreze i doprinosesklopljen je sporazum s Poreznom upravom FBiH kojim smo obvezani plaćati mjesečne obroke za dugovanja od 20.000,00 KM što je za poduzeće izuzetno nepovoljno, a otplaćujemo i ratu kredita prema jednoj komercijalnoj banci u iznosu od 14.000,00 KM mjesečno. Mogu javnost upoznati kako od 16.9.2019. godine nastojimo uredno plaćati svoje obveze međutim doprinose za radnike nismo mogli pokrivati zbog izmirenja dugovanja iz ranijih godina stoga želim istaknuti kako sam opredijeljena za stratešku sanaciju Vitkoma koja bi se zasnivala na zdravim temeljima i dugoročnom kreditnom plasmanu s povoljnom kamatnom stopom čime bismo prekinuli nepovoljne sporazume koje sada imamo, izmirili sva dugovanja iz ranijeg vremena, a dio sredstava je potrebno usmjeriti za obnavljanje voznog parka i opreme kako bi što manje novca izdvajali na reparaciju opreme i stare, dotrajale mehanizacije te poduzeće osposobili i za druge djelatnosti koje bi bile profitabilne pri čemu prvenstveno mislim na službu zimskog održavanja putova. Za taj plan je potrebno stvoriti značajne preduvjete i detaljne planove na čemu radimo, dok uz potporu osnivača možemo realizirati navedeno kako bi imali zdravo komunalno poduzeće koje bi usluge građanima i poslovnoj zajednici pružala na prikladan i željeni način“, govori u odgovoru na prvo pitanje Jasna Babić, upitana o stanju poduzeća i prioritetima kada je u pitanju organizacija poslovanja.
U nastavku smo pitali i o potraživanjima poduzeća, ima li prostora za pojačan priliv sredstava od eventualnih dužnika i korisnika usluga o čemu Babić govori:
„Postupajući prema nalogu Nadzornog odbora pokrenula postupke prinudne naplate putem tužbi, koja se odnose na stara i nova potraživanja, a u ovoj godini pokrenuto je 550 takvih postupaka. Želimo naplatiti naša potraživanja te imati uredno stanje u knjigama kako bi znali s čime možemo računati u svakom trenutku. Za dužnike smo dopustili i obročnu otplatu jer imam puno razumijevanje i za osobe koje možda ne mogu zbog nedostatka primanja izmiriti sve obveze. No, treba reći i to javnost mora razumjeti da smo mi poduzeće kao svako drugo, svaka kap vode, svaki kilogram otpada i svaki metar pokošene trave u parku iziskuje utrošak radne snage, električne energije, goriva i tako dalje. Javnost mora znati da je mjesečni račun prema Regionalnoj deponiji Moščanica u prosjeku oko 22.000,00 KM, a mi deponiranje otpada prema korisnicima fakturiramo u iznosu od 14.000,00 KM. Naplata naših usluga je na razini od 80%, to je stvarno stanje i tu nema manipuliranja informacijama. Dakle, imamo određen broj korisnika koji ne plaćaju usluge Vitkoma. Nadam se da su ovdje u potpunosti jasne ključne poruke, a to je da naše usluge imaju cijenu i da naši korisnici u sinergiji s nama mogu pomoći poduzeću racionalnim odnosom prema vodi i otpadu prije svega, ali i stanovnici grada prema zelenim površinama koje pozivam na samoorganiziranje te uređenje prostora oko vlastitih zgrada. Ako racionalno koristimo vodu, čuvamo zelene površine i razdvajamo otpad pomoći ćemo našem zajedničkom poduzeću kako bi bilo učinkovitije i imalo više prostora za nove iskorake koji su nužni“.
Rekonstrukcijom vodovodne mreže i borbom za koncesiju nad Ilidžom do uredne vodoopskrbe
Jedna od ključnih tema govoreći s aspekta Vitežana, a u javnom prostoru je od 1969. godine je pitanje vodoopskrbe. Naime, navedene godine definiran je omjer podjele vode između Viteza i Zenice s izvorišta Ilidža koje se nalazi na području Viteza, a prema mnogima Vitez je u podređenom položaju i dugi niz godina javnost s pravom traži i očekuje pravednije rješenje o čemu Jasna Babić govori:
„JKP Vitkom koncesionar je izvorišta Kremenik i njime u potpunosti upravljamo, dok s izvorišta Ilidža imamo pravo na 23% zahvaćene vode, a izvorištem već 51 godinu upravlja JP VIK iz Zenice. U javnosti su prisutne razne priče, a nažalost veliki broj njih se svede na manipulaciju i poluinformacije glede koncesije nad izvorištem Ilidža. Dakle, pet desetljeća koncesiju ima zeničko poduzeće, a Vitkom uz potporu Općine još uvijek vodi pravnu bitku i crpi sve dostupne mogućnosti kako bi se promijenio koncesionar. Spor oko nove koncesije se vodi od 1998. godine i priča se vrti u krug- Federalno ministarstvo poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva donosi odluku da je koncesionar VIK Zenica, mi pokrenemo tužbu, žalimo se, sud uvaži našu žalbu te se pristupi ponovnom odlučivanju. No, ključni problem nedostatka vode, povremenih redukcija ne leži u koncesiji nad Ilidžom nego u dotrajaloj vodovodnoj mreži koja generira, prema posljednjim ovlaštenim mjerenjima, nevjerojatne gubitke u iznosu od 80%. Dakle, od 100 litara vode svega 20 litara stigne do krajnjeg korisnika, a ostatak nestane u ilegalnim priključcima koje nastojimo razotkrivati te u puknućima cijevi vodovodne mreže koja je u Vitezu dugačka 40 kilometara. Naglašavam kako je od tih 40 kilometara četvrtina azbestno-betonskih cijevi te kao takva predstavlja velike gubitke i opasnost po zdravlje korisnika voda i držim kako je potrebno tu usmjeriti dodatnu energiju jer ako rekonstruiramo vodovodnu mrežu, zamijenimo azbestno-betonske cijevi redukcije vode će za Vitez biti prošlost!“
Borba da ne bude redukcija odvija se iz dana u dan, koristimo vodu racionalno!
Upitali smo i direktoricu za procjene za tekuće ljeto i što možemo očekivati kada su u pitanju poznate redukcije u vrućim ljetnim danima:
„Doslovno borba za život bez redukcija vode traje od dana do dana i s time u vezi ljubazno molim naše korisnike da racionalno koriste vodu i isključivo u svrhe koje su potrebne te se suzdrže punjenja bazena za kupanje, pranja tepiha i vozila i zalijevanja travnjaka i slično jer vode, zbog raspodjele s izvorišta Ilidže i loše vodovodne mreže nemamo za luksuz. Mislimo jedni na druge i očuvajmo zajedno uredno snabdijevanje vodom u Vitezu koje imamo u posljednje vrijeme. Razmišljalo se i o gradnji novih bazena i dopunjavanju vodom grada iz izvorišta Kremenik no ponovno, smatram da je naše jedino rješenje rekonstrukcija vodovodne mreže i to sustavna rekonstrukcija koja će sa strateškim planom sanacije Vitkoma biti generacijski projekt za Vitez i dugoročno riješiti sve naše probleme kada je u pitanju komunalna usluga. Kada govorimo o Kremeniku treba dodati kako se radi o podzemnoj vodi obuhvata 40 litara po sekundi kojom napajamo u slučaju nužde ponekad i Stari Vitez, sve do vrtića, a predstavlja „skupu vodu“ jer za napajanje njome moramo koristiti pumpe koje su skupe i mjesečno generiraju trošak električne energije od oko 10 000 KM. Problem kada je u pitanju vodosnabdijevanje predstavlja smanjen dotok vode i zamićenja koja su posljedica nekontrolirane sječe šume u zaštitnim zonama protiv čega se borimo i sa Zenicom nastupamo“, kazala nam je Jasna Babić koja je dodala kako je voda u potpunosti ispravna za piće te kako je Vitkom upravo predao aplikaciju za izradu projekta zamjene azbestno-betonskih cijevi koji će se nastojati realizirati putem raznih domaćih i međunarodnih fondova“.
Prelazak na novu lokaciju s pretovarnom stanicom i razdvajanje otpada prioriteti u ovoj grani djelatnosti
Sljedeći važan segment rada Vitkoma je prikupljanje otpada o čemu je već bilo riječi, a Babić kod ovoga pitanja ističe kako je veliki dio Viteza pokriven eko otocima za razdvajanje otpada te da korisnici usluga Vitkoma mogu pomoći poduzeću ako u većoj mjeri otpad razvrstavaju jer se time manja količina vozi u Zenicu (Moščanica) čime se smanjuje trošak prijevoza i deponiranja jer Moščanica usluge naplaćuje po kilogramu. Selektirani otpad Vitkom može i prodati kao sekundarnu sirovu za daljnju reciklažu, a Babić nam govori kako je prije nekoliko tjedana u krugu poduzeća instalirana i presa za otpad.
„Pretovranu stanicu koju imamo u krugu PS Vitezit uskoro zatvaramo. Tu lokaciju ćemo u potpunosti sanirati, a u skorije vrijeme u dogovoru sa osnivačem planira se prijeći s pretovaranom stanicom u krug poduzeća Lucius gdje ćemo imati znatno bolje uvjete za rada, s mogućnosti odvajanja ambalažnog otpada. Uvjeti su bolji jer se radi o natkrivenom prostoru, dakle otpad neće kisnuti i samim time će biti lakše, čime smanjujemo troškove deponiranja otpada.
Babić: Trudimo se grad držati urednim i pokošenim, a zanavljanjem opreme možemo napraviti iskorak u svim poslovima
Radnici Vitkoma veliki dio posla obavljaju i na uređenju zelenih površina u gradu, parkova, nogostupa… Posao je složen, težak, a djelatnika tijekom ljeta i nema dovoljno, no zbog ograničenih financija upošljavanje novih nije moguće doznali smo od Jasne Babić koja smatra kako radnici angažirani na čistoći grada, odvozu otpada, kao i svi ostali radnici poduzeće nemaju plaće koje svojim radom zaslužuju, no govori kako su one redovite, isplaćuju se na vrijeme, a vodstvo poduzeća se trudi osigurati i druge naknade kako bi se stimulirao što kvalitetniji rad.
„Uređenje zelenih površina i čišćenje grada definirano je ugovorom koji imamo s Općinom i iznos koji naplaćujemo se u posljednjih deset godina smanjio, a smatram kako se on treba povećati jer su sve usluge poskupjele, životni standard se povećao, a površina za koju odgovaramo se nije smanjivala, već iz godine u godinu povećavala. U skladu sa ugovorom svakodnevno se vrši čišćenje otpada, lišća, papirića i košenje. Oprema koju imamo je zastarjela, potrebno ju je osuvremeniti te se opet mogu vratiti na prvi odgovor – treba nam strateški plan saniranja poduzeća i zanavljanje opreme. S modernim voznim parkom i strojnim parkom sve ove aktivnosti bi bile vidljivije i brže, a radnike bi mogli preraspodijeliti na druge tekuće poslove. Dok se to ne dogodi molimo stanovnike Viteza za razumijevanje jer mislim da naši ljudi daju sve od sebe posebno u poslovima koji zahtijevaju veliki fizički napor, a građane pozivam da disciplinom i vlastitim radom u krugu svoga mjesta boravka doprinesu kako bi grad bio uredan i reprezentativan“.
Govoreći o upravljanju kanalizacijskim sustavom kojim upravlja Vitkom u dužini od 12 kilometara, a prostire se u središtu grada i naselju Podgradina Babić naglašava kako je i tu riječ o dotrajaloj mreži koja izaziva česte kvarove, a rekonstrukcija košta nekoliko milijuna KM. Također, JKP Vitkom koncesionar je za upravljanje kanalizacijskom mrežom u Poslovnom centru, a uz sve navedeno poduzeće upravlja Tržnicom i Gradskim grobljem.
Na koncu razgovora bilo je riječi još jednom o planovima u radu te iskoracima koje je potrebno napraviti o čemu direktorica govori:
„Osnovni plan treba nam biti plan sanacije poduzeća i strateškog ulaganja u Vitkom kako bi imali kvalitetnu opremu, zadovoljne radnike i čiste račune jer su to preduvjeti da poslove obavljamo kako treba. Kod vodoopskrbe naglasila sam ključno, a to je rekonstrukcija mreže, smanjivanje gubitaka i nastavak pravnog spora oko koncesije na Ilidži. Uz potporu Općine, našeg osnivača, predanog i odgovornog rukovođenja menadžmenta Vitkomom i u zajedništvu s našim korisnicima možemo Vitkom postaviti na zdrave osnove s mogućnostima pružanja usluga u većem kapacitetu nego danas“, zaključila je Jasna Babić u razgovoru za portal viteški.ba.