Po hladnom vremenu mnogi vozači prakticiraju zagrijavanje motora prije vožnje. Šteti li takav postupak motoru? Isplati li se grijati motor dok miruje?Jedna od tvrdoglavo ponavljanih zimskih navika vozača je zagrijavanje automobila prije početka putovanja. Kako to izgleda? Vlasnici pokreću motore, ali ih ostavljaju u praznom hodu nekoliko minuta, tokom kojih, na primjer, uklanjaju snijeg s karoserije automobila ili samo čekaju. Ovakva praksa često uzrokuje prekomjerno zagađenje od strane automobila, kao i buku, posebno kada motor ostavimo da radi ispred stambene zgrade. U slučaju posljedenje razloga, danas se može raspravljati, jer moderni motori u automobilima rade nečujno odnosno često su gotovo nečujni za vozače. Međutim, ne treba zaboraviti da je veliki postotak automobila koji voze po bosanskohercegovačkim cestama već punoljetan i često s dizel motorima: takvi automobili mogu značajno smetati pretjeranom bukom koja proizlazi iz karakteristika njihovog rada.
Kada se motor brže zagrijava – tokom vožnje ili kada miruje? Nepobitna je činjenica, međutim, povećana emisija ispušnih plinova tek pokrenutog automobila. Sistemu za čišćenje ispušnih plinova potrebno je vrijeme da uopće počne raditi. To je naravno uslovljeno odgovarajućom temperaturom motora. Pogonska jedinica neće brzo dobiti temperaturu ako je ostavimo nekoliko minuta u praznom hodu. Motori su konstruirani na način da se što brže zagrijavaju pod opterećenjem (čak i promjenjivim opterećenjem), a ne tijekom stajanja. Iz tog razloga, postizanje prave temperature u mirovanju trajat će nekoliko puta duže nego što bismo krenuli u vožnju gotovo odmah nakon pokretanja motora. Uostalom, zagrijavanje automobila u mjestu ima mnogo negativnih posljedica za mehaniku.
Učinci zagrijavanja motora u mjestu
Prvo, hladan motor prima veću dozu bogatije smjese za pomoć pri zagrijavanju. Zbog činjenice da motor ne radi pod opterećenjem, postoje problemi s pravilnim sagorijevanjem ove smjese, a višak goriva ulazi u ispušni sustav ili u ulje, razrjeđujući ga, a time i pogoršava podmazivanje. Ponekad je “obogaćen” jednako razornom vodom, koja se u nepravilno zagrijanom motoru taloži na metalnim elementima unutar njega i “spaja” se s uljem. Neispravna temperatura maziva također sprječava ispravan rad zatezača pogonskog lanca. Hladno ulje nema dovoljan pritisak za “napajanje” zatezača i lanac je previše labav. To pati od toga, kao i zupčanici na koje je montiran. Vrijedno je podsjetiti da zamjena pogonskog lanca u nekim motorima (posebno nekim 2-litrenim BMW dizelskim motorima ili 3.0 TDI u Audiju) znači trošak od tisuću ili par tisuća maraka. Dugotrajan rad u leru također “ne voli” alternator, odgovoran za snabdijevanje električnom energijom svih potrošača u automobilu. Vozači koji žele što brže zagrijati unutrašnjost uključuju klimu (namještenu na veliku brzinu), a nerijetko i grijanje stražnjeg stakla i sjedala. Alternator može pokrećati sve te elemente, ali samo ako motor radi pri većoj brzini. U praznom hodu je preopterećen te mu se skraćuje vijek trajanja.
Zagrijati motor prije vožnje ili ne?
Ako ne želite prečesto posjećivati mehaničare, bolje je odustati od snova o pokretanju vozila u toplom interijeru (naravno, ako u autu nemate webasto grijanje). Jednostavno provedite prvih nekoliko minuta vožnje u jakni i kapi.