viteski.ba logo
Zrak u vitezu
OGLAS
Vrijeme objave: 17.02.24 @ 18:13

Ako vam netko pri kupovini polovnog automobila može dati neki koristan savjet, onda je to da pokušate izbjeći modele sa start-stop funkcijom. Na taj način izbjegavate tisuće maraka potencijalnih troškova, a evo i kojih konkretno.

Mnogi vozači se pitaju što stoji iza ovog, skoro pa beskorisnog sustava, koji je postao standardni dio opreme u novijim vozilima? Ugrubo rečeno, proizvođačima je nametnuta zadaća zaštite okoliša kroz manju emisiju CO2. Da bi to postigli, jedan od načina je ugradnja start-stop funkcije. Međutim, kompleksnost ovog sustava u zamjenu za jedva primjetnu uštedu goriva je krajnje besmislena.

Oglas

Dok je automobil nov i u garanciji vlasnik ne razmišlja o kvarovima, ali kad kupuje polovan auto trebao bi tražiti modele sa manje kompleksne opreme i “satelita” koji dolaze u paketu s tim. Kako vrijeme prolazi sve je teže naći automobil bez start-stop funkcije, ali oni pametniji će biti stpljiviji i u okviru istog modela vozila naći verziju koja ne posjeduje ovaj sustav, pogotovo prve verzije koje su radile grubo i neujednačeno. Invazija automobila sa start-stop funkcijom je krenula sa Euro 5 normom, a sa Euro 6 je postala skoro pa standardni dio svih automobila. Međutim, postoje verzije koje ga jednostavno nemaju čak ni sa Euro 6 emisionim standardima. Zato treba birati pametno.

Kolika je ušteda sa godišnjom kilometražom od 10.000 km?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zadaća start-stop sustava je da sa svakim gašenjem automobila, da li na semaforu, na pješačkom prijelazu ili u gužvi, isključe rad motora i na taj način pravi uštedu u potrošnji goriva i emisiji CO2. Ušteda je prema podacima koji plasiraju proizvođači između 5 i 10 posto. Međutim, u praksi je to mnogo manje, čak dvostruko manje od idealnih uvjeta koje navode proizvođači, pogotovo kod automobila koji voze otvorene dionice i kod kojih ovaj sustav miruje. Uzet ćemo samo jedan jednostavni primjer za vozila koja godišnje prelaze 10.000 km. Ako takva vozila 80 posto ukupne kilometraže (8.000 km) prelaze u gradu, gdje ovaj sustav ima najviše učinka, sa potrošnjom od osam litara i 5 posto uštede na račun start-stop funkcije, na godišnjem nivou možete uštediti tek 80 KM. Zato se vozači s razlogom pitaju koji je smisao ovog sustava, ako on sa sobom donosi niz skupljih komponenti koje omogućavaju njegov rad, a kad te komponente zakažu cijene zamijenskih dijelova su mnogo skuplje od istih takvih kod automobila koji nemaju start-stop.

Koji dijelovi bi vas mogli “zaviti u crno”?

Kao prvo, automobili sa start-stop funkcijom koriste tehnološki kompleksnije AGM ili EFB akumulatore sa više radnih ciklusa. Takvi akumulatori nerijetko koštaju tri puta više od običnog akumulatora, jer moraju omogućiti rad sekundarnih funkcija (svjetla, radio, klima) dok je auto privremeno isključeno ili generirati energiju dobivenu kočenjem kod komplesnijih vozila. Kao drugo, neki automobili opremeljeni ovom funkcijom imaju složeniji razvodni sustav sa više komponenti pa recimo dijelovi velikog servisa mogu koštati dvostruko više nego kod verzije bez ovog sustava. Kao treće, automobili opremljeni start-stop funkcijom često imaju skuplje setove kvačila prilagođene ovoj funkciji, te je njihova zamjena mnogo skuplja od verzije koja ne posjeduje start-stop.

Ono što također treba uzeti u obzir, jeste da je pokretanje motora, pogotovo ako se dešava i više desetina puta u toku jedne rute, teški šok za motor. Svaki put kad se motor ugasi dolazi do pada pritiska motornog ulja, zbog čega su proizvođači u novijim verzijama morali opet uvesti kompleksniju novinu u vidu filtera ulja sa povratnim ventilom koji sprečava vraćanje ulja nakon gašenja motora. Te kratkotrajne rupe u podmazivanju su štetne za motor, pogotovo ako je prethodni vlasnik štedio na kvaliteti ulja, a budite sigurni da nisu svi pedantni i odgovorni, pogotovo što su kvalitetna sintetička ulja jako skupa. Ovdje treba uzeti u obzir isti problem sa hlađenjem i podmazivanjem turbopunjača prilikom svakog aktiviranja start-stop sustava, a većina današnjih automobila ga uglavnom posjeduju i svakim isključenjem motora turbina kratko vrijeme radi u praznom hodu. Također, uz start stop sustav se vežu potencijalno potrošen anlaser i alternator sa uključenom funkcijom rekuperacije kočione energije, čija popravka može biti preskupa.

Najbolje je zaobići start-stop

Iako u teoriji start-stop donosi izvjesnu beneficiju kroz nižu potrošnju, njegova kompleksnost zasjenjuje sve dobre strane, pogotovo na starijim i dotrajalim vozilima. Istina, iako većina automobila ima tipku za isključenje start-stop sustava, najbolji savjet je da, ukoliko je to moguće, izbjegavate automobile sa ovom funkcijom. Ušteda na gorivu na mjesečnom ili godišnjem nivou je minorna u zamjenu za potencijalne troškove potrošenih, oštećenih ili komponenti koje trebaju zamjenu u okviru redovnog održavanja, a koji u totalu mogu značajno naštetiti vaš proračun.

Oglasi
LM