viteski.ba logo
Zrak u vitezu
OGLAS
Vrijeme objave: 27.03.24 @ 17:42

Među 114 izmjena Izbornog zakona Bosne i Hercegovine koje je nametnuo visoki predstavnik Christian Schmidt nalazi se i jedna odredba, koja je važna da je građani znaju prije nego što preuzmu svoj glasački listić.

Članak 58. Schmidtove odluke tretira članak 5.14 Izbornog zakona BiH u kojem se definira način glasovanja za političke stranke i kandidate sa listi. Svojim izmjenama, Schmidt je zabranio glasovanje za više od tri osobe sa stranačke liste, dok je do sada taj broj bio neograničen.

OGLAS

Kako je bilo prije, a kako je sada

OGLAS

Glasalo se na način da birač izabere samo jednu od političkih stranaka, koaliciju ili listu neovisnih kanidadata i na njoj označi sve kandidate kojima želi dati glas za ulazak u gradsku skupštinu, županijsku, entitetsku ili državnu.

OGLAS

U Schmidtovim izmjenama, koje će zakonski važiti i za iduće lokalne izbore, ukoliko birač odabere više od tri kandidata sa jedne liste, njegov glas će otići samo stranci, ali ne i pojedinačno označenim kandidatima.

“Glasački listić omogućava biraču mogućnost da, u okviru kandidacijske liste jedne političke stranke, koalicije ili liste neovisnih kandidata, označi jednog ili najviše tri kandidata na jednoj listi koju je birač odabrao. Ako је birаč validno označio više od tri kandidata na jednoj listi, smatra se da је ta lista dobila jedan važeći glas u svrhu raspodjele mandata, dok se preferencijalni glasovi s liste smatraju nevažećim”, glase izmjene Izbornog zakona u stavku 2, članka 5.14.

To otvara prostor za potencijalni problem u vidu obesmišljavanja postojanja otvorenih lista jer bi stranke imale još veću moć u odabiru kandidata koji će dobiti mandate. U prijevodu – korisno je strankama, ali ne i kandidatima.

“Što ćemo ako bude masovna pojava da ljudi glasuju za više od tri kandidata, a samo stranka dobije preferencije? Onda će biti izabrani oni koji su prvi, drugi, treći, četvrti, peti na listi u zavisnosti od toga koliko ja ta stranka dobila mandata, gubi se smisao otvorene liste… Tako se može manipulirati i svesti na to da je lista u suštini zatvorena”, kazao je u izjavi za Klix.ba bivši predsjednik Izborne komisije BiH i trenutni predsjednik Koalicije Pod lupom Vehid Šehić.

Šehić podsjeća da su stranke prilikom uvođenja preferencija prosvjedovale i tražile od glasača da ih ne koriste kako bi poredak kandidata koji su osvojili mandat ostao isti kao i poredak koji su oni predložili na listi. “Prema sadašnjem Izbornom zakonu, oni koji imaju preko 20 posto preferencija u odnosu na broj glasova koje je dobila stranka oni idu u gore, pomjera se taj redoslijed na kandidacijskoj listi”, objašnjava.

Upravo je taj postotak od 20 posto ono čime se i Schmidt trebao pozabaviti u ovim izmjenama, a nije s obzirom na to da potrebni postotak glasova za “preskakanje” onih koji su bliže vrhu liste ostaje isti.”Postotak od 20 posto jeste jako visok, europski standard je od pet do 10 posto, ali su stranke i oni koji su pravili aktualni zakon pokušali na takav način da zatvore liste. Mi pod lupom smatramo da treba maksimalno biti 10 posto”, kazao je.

Što je Schmidt htio postići?

Sa aspekta organizacije izbora, Schmidtova izmjena pod člankom 58 donosi jednostavnije brojanje glasova.

“Onaj tko je provodio izbore zna koji je problem to sve brojati, utvrdite rezultate po strankama, onda za svaku političku stranku utvrđujete za svaku osobu koliko je dobila glasova, mnogo se to zbraja. Oni su pokušali to srediti jer ako se smanji na tri onda je lakše”, kazao je Šehić.

Jasna je i namjera Schmidta da člankom 58 donesenih izmjena spriječi unutarstranačke manipulacije u vidu dopisivanja preferencijskih glasova kandidatima prilikom brojanja na biračkim odborima, međutim takvo nešto mogu eliminirati samo skeneri i veće kazne za članove biračkog odbora koji rade mahinacije.

“Skeneri sprječavaju krađu definitivno, ali kako riješiti problem da nema ucjene birača, da nema pritisaka na njih, da nema plaćanja biračima da glasuju za određeni politički subjekat jer mi znamo kako se dobijaju glasovi i kako se dobijaju zaposlenja u državnim institucijama”, dodaje Šehić.

On ističe da se stvarne implikacije, dobre i loše strane izmjena, pak mogu vidjeti tek nakon što zakon bude “uveden u život”, odnosno nakon implementacije i praktične primjene. S tim je suglasna i ravnateljica Transparency Internationala Ivana Korajlić.

“Ima raznih opcija kako to nažalost može u praksi izgledati, ali su to sve začkoljice koje ćemo vidjeti kakvog efekta imaju tek kad budemo vidjeli kako u praksi funkcionira jer neka možda izborna namjera da se spriječi dopisivanje u nedogled preferencijalnih glasova može otvariti mogućnost za unutarstranačke manipulacije”, kazala je ona.

Oglasi
LM