Prostor središnje Bosne, a osobito dio koji prolazi kroz Lašvansku dolinu i dalje na zapad prema Jajcu, prepoznat je kao strateški značajan kada govorimo o prometnom povezivanju, revitalizaciji te u konačnici izlasku iz svojevrsne prometne blokade, a da je tako, svjedoče i aktivnosti na terenu, kako one pripremne tako i kada govorimo o izvođenju radova, u ovom trenutku, na jednom od LOT-ova buduće brze ceste koja će spajati Lašvu i Nević Polje.
No, plan je vlasti da će ova prometnica biti dio mozaika prometnog uvezivanja Jajca kao značajnog gospodarskog središta uz Vrbas, koje, uz to, ima i neprocjenjivu povijesnu vrijednost, s općinama Lašvanske doline, a posredno i s koridorom Vc koji se proteže nešto istočnije.
Nedavno je v. d. direktora Javnoga poduzeća Autoceste Federacije Bosne i Hercegovine Denis Lasić potvrdio kako je u tijeku provođenje pripremnih aktivnosti kako bi iduće godine počela izgradnja nekoliko brzih cesta, uz ostale, i brze ceste Nević Polje – Turbe, a na koju se gleda kao na svojevrsna ulazna vrata za realizaciju idejnog projekta povezivanja s Jajcem i dolinom Vrbasa.
U strateškom smislu, brza cesta Lašva – Travnik – Jajce značajno će skratiti vrijeme putovanja te poboljšati sigurnost sudionika u prometu jer je riječ o jednom od najopterećenijih cestovnih pravaca u Bosni i Hercegovini. Projekt izgradnje brze ceste Lašva – Nević Polje jedan je od prioritetnih u Federaciji BiH i njegovom realizacijom značajno bi bile smanjene trenutačne prometne gužve na pravcu Jajce – Vitez – Sarajevo. Izgradnja ceste koja bi spajala Lašvu na istoku i Jajce na zapadu generacijski je projekt koji će donijeti niz pogodnosti stanovništvu i poslovnoj zajednici ovoga dijela BiH.
U Jajcu su jasni u ocjeni kako je prometno povezivanje s Lašvanskom dolinom nužno i strateški značajno kada govorimo o svim gospodarskim procesima. Šira slika, kada govorimo o ovom projektu, uključuje i regionalno značajnu SEETO rutu 2a, odnosno koridor koji bi trebao ići smjerom Gradiška – Banja Luka – Jajce – Travnik – Vitez – Lašva te se vezati na koridor Vc. Svakako treba navesti i kako je Vlada Federacije prošle godine donijela odluku kojom se utvrđuje da je izgradnja brze ceste Lašva – Travnik – Jajce, dionice Nević Polje – Turbe, u dužini od 12,50 km, od javnog interesa za Federaciju Bosne i Hercegovine. A upravo takva odluka svojevrsna je najava konkretnih aktivnosti na terenu koje nas čekaju iduće godine, što bi pak bio uvod u realizaciju generacijskog projekta na koji se gleda kao na ključ snažnijeg razvoja Jajca, ali i općine Dobretići.
Za to vrijeme aktivnosti na povezivanju i prometnoj revitalizaciji šireg prostora Lašvanske doline, odnosno općina Travnik, Novi Travnik, Vitez i Busovača, u fazi su izvođenja radova na prvom od ukupno pet dijelova ceste koja će ići od Lašve do Nević Polja. S obzirom na to da je poznato kako je osnova razvoja ekonomske aktivnosti, a što je osobito važno u vremenima kada se traži učinkovitost i brzina u protoku roba, realizacija ovog projekta dočekana je s odobravanjem među lokalnim stanovništvom i gospodarskim subjektima koji će nakon realizacije praktički dobiti mogućnost spoja s autocestom na koridoru Vc. Podsjećamo, u ovom trenutku u tijeku je izgradnja jednog dijela dionice brze ceste Lašva – Nević Polje, LOT 5, u dužini od 4,8 kilometara. Ostala četiri LOT-a ove dionice čine Lašva – Kaonik, Kaonik – Selište, Selište – Vitez (petlja Vitez – ulaz u poslovnu zonu) te poslovna zona Vitez (petlja Vitez – od ulaza do izlaza iz poslovne zone).
Očekivanja su kako će radovi na LOT-u 5 biti gotovi nekada krajem proljeća iduće godine, a time će prostor iznimnih gospodarskih potencijala dobiti vrijednu kariku u lancu koji će dovesti do svojevrsnog ekonomskog preobraženja Srednjobosanske županije.
Strateški značaj
No, suštinska vrijednost će se ogledati onoga trenutka kada cjelokupna dionica bude gotova, a to je osobito važno zbog već spomenutog spoja s autocestom na koridoru Vc što je brojnim poslovnim subjektima iz općina središnje Bosne svojevrsni ulazak na tržišta zemalja Europske unije. Uz ovaj dio Federacije, fokus nadležnih institucija usmjerava se i na još nekoliko strateških prometnih pravaca čija gradnja treba uskoro započeti, a među njima su značajni Mostar – Široki Brijeg – granica Republike Hrvatske, Bihać – Cazin – Velika Kladuša te Tuzla – Brčko.
Sva tri navedena imaju osobitu vrijednosti za stanovništvo i poslovne subjekte koji će realizacijom projekata dobiti mogućnosti bržeg i sigurnijeg prometovanja, a posredno i boljih uvjeta za daljnji razvoj niza gospodarskih djelatnosti.