viteski.ba logo
Zrak u vitezu
Vrijeme objave: 02.12.23 @ 17:00

Nedavno je u Vitezu završen prvi tečaj robotike i programiranja ROBOTEENS. Što je to robotika i što su mogli naučiti mladi polaznici ovog tečaja, razgovarali smo s voditeljicom Marijom Kvasina.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

1. Molim da se predstavite. Ja sam Marija Kvasina, iz našeg predivnog Viteza u kojem gradim svoj obiteljski život u ulozi supruge i majke jednog dečkića. Uz to, svoj profesionalni put gradim u području matematike kao profesorica u Srednjoj školi Vitez i viša asistentica na Sveučilištu Vitez. U svojoj posvećenosti obrazovanju, također sam doktorandica informacijskih tehnologija na istom Sveučilištu. Sa zadovoljstvom mogu reći da je moja doktorska disertacija u završnoj fazi, te se uskoro nadam dobiti titulu doktorice.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

2. Što je to robotika? Robotika je interdisciplinarno područje koje se bavi razvojem, dizajnom, izradom, programiranjem i primjenom robota. Roboti su autonomni ili teleoperirani uređaji koji mogu izvršavati fizičke zadatke ili funkcije u različitim okolinama. Ova znanstvena i inženjerska disciplina kombinira aspekte računarstva, elektronike, mehanike i umjetne inteligencije kako bi stvorila inteligentne sustave koji mogu samostalno djelovati ili surađivati s ljudima.

3. Odkud je nastala ideja radionica robotike u Vitezu? Inspiracija za organizaciju radionica robotike proizišla je iz mog iskustva kao nastavnice informatike u Osnovnoj školi Dubravica. Ključan trenutak dogodio se tijekom sudjelovanja u British Council edukaciji “Škola za 21. stoljeće”, gdje sam prvi puta svjedočila o entuzijazmu i interesu učenika prema području robotike. Oduševljena njihovim reakcijama i željom za učenjem, počela sam aktivno istraživati mogućnosti sudjelovanja u raznim projektima. Brzo sam uočila vrijednost sudjelovanja u inicijativama poput Europskog tjedna kodiranja, Europskog tjedna robotike,izazova Dabar informatičara, Zelene revolucije te brojnih drugih. Ovi projekti nisu samo pružili dodatne edukativne mogućnosti za učenike, već su također potaknuli razvoj njihovih vještina i strasti prema informacijskoj tehnologiji. Obzirom da je Vaš portal pratio naš rad, te objavljivao sve naše uspjehe, dobila sam nekoliko poziva da vodim radionice robotike u opremljenim učionicama, ali u drugim gradovima. Moja želja je da prvenstveno djeci Viteza omogućim nešto takvo, te sam tako 25.11.2023. održala prvu, rekla bih probnu radionicu pod nazivom „RoboTeens“.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

4. Kakav je plan s „RoboTeens“ radionicama? Probnom radionicom htjela sam ispitati postoji li kod nas uopće interes za robotikom i programiranjem, kako bih mogla dalje planirati nabavku informatičke opreme i osiguranje adekvatnog prostora. Maksimalan broj učenika koji sam mogla primiti na prvu radionicu bio je ispunjen, tako da mislim da je to zadovoljavajući pokazatelj uspješnosti. Početkom sljedeće godine planiram napraviti višemjesečni plan i program radionica, gdje ćemo nastaviti započeto.

5. Što su mogli naučiti, kakva znanja steći polaznici Vašeg tečaja robotike i jeste li zadovoljni rezultatima? Prva grupa su bili mlađi učenici koji su se upoznavali tek sa micro:bitom i programiranjem, pa su tako oni naučili kako isprogramirati micro:bit da ispisuje njihovo ime, smajliće, trepereće srce, kako da svira određene tonove… Kao završni projekt smo imali sviranje uz pomoć voća, programiranjem i spajanjem micro:bita s bananom i narančom da mogu svirati na banani ukoliko drugom rukom drže naranču. Druga grupa su bili stariji učenici kojima sam ponudila svu moguću opremu i različite projekte, koje su birali svatko za sebe. Tako su s micro:bitom napravili električnu gitaru, autić koji prati crnu liniju, igru reakcije, pokretanje ventilatora uz razne dodatke, igrice… Nakon toga su se bavili robotom m.bot od kojeg su sastavljali škorpion robota, pametnu lampu, robota na 6 nogu… Rezultat radionice vidim po povratnim informacijama roditelja s pitanjem : „Kad djeca mogu opet doći?“

6. Ima li robotika budućnost kod nas u Vitezu? Vjerujem da ima. S obzirom na brzi tehnološki razvoj i potrebu za inovacijama u današnjem društvu, robotika pruža nevjerojatne mogućnosti za unapređenje različitih sektora. Ne zaboravite da su moji učenici od dijelova elektronskog otpada napravili robota koji briše ploču. Ako smo to mogli s otpadom, zamislite što sve možemo s pravom opremom.

Za kraj ovog razgovora profesorica Kvasina je poručila: „Dragi moj Viteški.ba zahvaljujem se pozivu i prilici da se predstavim i dijelim svoju priču s Vama. I drago mi je što ste prepoznali moj trud i rad. Veliki pozdrav svim Vašim čitateljima.“

Oglasi
LM