Javno komunalno poduzeće Vitkom d.o.o. Vitez jedino od najvažnijih općinskih poduzeća, a kako je poznato zaduženo je primarno za vodoopskrbu i odvoz otpada u općini Vitez te je njihov rad predmet raznih preispitivanja i svakodnevnih komentara u javnosti. No, jučer su se pismom oglasili djelatnici poduzeća, njih 70 koji su istaknuli ogromno razumijevanje aktualne Uprave JKP Vitkom d.o.o. Vitez te izrazili potporu u aktivnostima ravnateljice Babić prilikom stabiliziranja cjelokupnog stanja u Poduzeću. Pismo sindikalista te kraj ljetne sezone, koja je bila vrlo izazova, odličan su povod za razgovor s prvom osobom tvrtke, Jasnom Babić.
Jučer se u medijima pojavilo pismo sindikalista, izrazili su potporu Vama i vodstvu Poduzeća, na neki način stali su iza Vas i javnosti potvrdili da se u Vitkomu radi dobro. Kako to komentirate?
Što reći nego jedno veliko hvala, ali hvala ne samo za jučerašnje javno pismo, nego i velika zahvalnost svim mojim kolegama, djelatnicima Vitkoma koji svakodnevno, ne štedeći sebe obavljaju razne poslove kako bi korisnicima naših usluga isporučili što kvalitetniju uslugu. Djelatnici, njih više od 70 su stup ovoga Poduzeća i najvrijednije što imamo. Njihov položaj bio je, u jednu ruku, zanemaren posljednjih nekoliko godina, a osobno sam uvjerena koliko su teško radili, niti malo, primamljive poslove. Zajedno s Nadzornim odborom te kolegama iz vodstva firme, sa snažnom podrškom Općine Vitez unaprijedili smo njihov status i to ćemo čini u budućnosti, a sve po uzoru na moderne i vodeće tvrtke jer zadovoljan djelatnik čini poduzeće uspješnim. Podsjetit ću kratko da smo nedavno svim djelatnicima povećali plaće za 20%, isplatili zaostali te ovogodišnji regres, a nabavljena je i oprema neophodna za rad.
No ono što moramo pitati jeste koliko su izuzev djelatnika korisnici zadovoljni s radom Vitkoma. Mreže su bile preplavljene najavama kvarova i prekida u isporuci vode!?
U odgovoru na ovo Vaše pitanje kao ravnateljica firme, kao prva među jednakima ne mogu da ne istaknem ključne razloge koji s ponekad s pravom izazivaju nezadovoljstvo, ne bih rekla radom Vitkoma, nego stanjem naše vodovodne mreže. Naime, naš veliki i osnovni problem jeste loša vodovodna mreža, a riječ loša je i preblaga, rekla bih da imamo katastrofalnu mrežu koja emitira gubitke i preko 70 %. Kada sam imenovana za ravnateljicu s tim problemom sam se odlučila ozbiljno uhvatiti u koštac te sam dobila potporu Općine, općinskog načelnika Marjanovića i svih vijećnika i vijećnica da se obračunamo s ključnim problemom u Vitezu.
Što je konkretno problem s našom vodovodnom mrežom?
U ovom trenutku JKP „Vitkom“ d.o.o. Vitez raspolaže okvirnim podatkom da ukupna dužina primarne vodovodne mreže na području općine Vitez iznosi 42.000,00 m i Vitkom upravlja s preko 90% općine Vitez kada je u pitanju upravljanje mrežom, što nije slučaj s niti jednom susjednom općinom. Vodovodna mreža na području općine Vitez najvećim dijelom je građena od 1969. do 1972. godine i to AC cijevima, koje su u to vrijeme zadovoljavale sve kriterije i standarde po pitanju kvalitete. Pored opće poznate činjenice da azbest-cementne cijevi imaju štetan utjecaj na zdravlje korisnika, zbog dugog perioda korištenja vodovodnog sustava kod AC cijevi javljaju se i veliki gubitci pitke vode u vodovodnom sustavu, kao i veliki troškovi održavanja takvog sustava. Konkretno, ovakva mreža dovela je do preko 2.300 evidentiranih i otklonjenih kvarova u posljednje tri godine.
Svjedoci smo da se ipak u vodovodnu mrežu ulagalo. Što je poduzeto u odnosu na prethodno pitanje?
Još 2022. godine krenuli smo s važnom stvari. Moram naglasiti kako smo tada nabavili opremu za traganje gubitaka, kojom smo omogućili otkrivanje kvarova na vodovodnoj mreži i sanaciju. Ilustracije radi reći ću vam kako smo od raskrižja za Kruščicu do mosta na Modrulji otkrili kvar i gubitak od 16 litara vode u sekundi, a radovi na rekonstrukciji toga poteza su u tijeku te će biti nastavljeni i u narednom periodu. U protekle četiri godine u sanaciju, rekonstrukciju i gradnju vodovodne mreže u Vitezu uloženo je više od milijun KM. U cilju boljeg upravljanja vodovodnom mrežom, smanjenju gubitaka na vodovodnoj mreži i kontinuiranom vodosnabdijevanju korisnika, društvo je, osim rekonstrukcije mreže, u 2023. godini provodilo ucrtavanje vodovodne mreže, zoniranje, detekciju kvarova, praćenje potrošnje i provođenje ugradnje SCADA sustava na vodovodnoj mreži. Redukcija vode i dalje ima, no znatno su kraće nego prijašnjih godina, a mi ne možemo biti zadovoljni dok sustav u cijelosti ne stabilizramo i budemo općina bez redukcija, što ćemo, uvjerena sam, ostvariti u narednom periodu.
Spomenuli ste redukcije. Je li isključivo loša mreža njihov uzrok?
Uz lošu mrežu jedan od uzroka je i to da Općina Vitez, odnosno Vitkom nije nositelj koncesije na vodoizvorištu Ilidža. Federalno ministarstvo poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva je upravljanje nad navedenim izvorištem dodijelilo JP “VIK” Zenica. U navedenom dopuštenju se navodi da se raspodjela vode kod maksimalne izdašnosti od 520 l/s vrši u omjeru 400 l/s Zenici, a 120 l/s Vitezu, a u slučaju manje izdašnosti 77% od ukupne količine vode raspodijeljeno je Zenici, 23% Vitezu. I da, mi smo ove godine daleko od 120 l/s jer zbog smanjene izdašnosti uglavnom dobivamo oko 70 l/s.
Ima li šanse da tu stvari promjene, prije svega da Vitkom postane koncesionar nad Ilidžom?
Ugovor o koncesiji za korištenje vode sa izvorišta Kruščica za javno snabdjevenije vodom Zenice i Viteza sklopljen između JP „VIK“ Zenica i Federalnog ministarstva poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva Sarajevo je u trajanju od 40 godina, točnije do 29.8.2042. godine. Mi smo kao Poduzeće u proteklim godinama vodili pravne bitne pred svim nadležnim sudovima i tijelima u BiH, a 29.3.2022. godine zaprimili smo Presudu Vrhovnog suda FBiH broj: 09 0 U 028649 21 UVP, prema kojoj se odbija i naš posljednji zahtjev za izvanredno preispitivanje sudbene odluke. No, ono što mi u poduzeću razmatramo je aktiviranje uvođenja količina vode s dodatnih izvorišta te s mjesnih vodovoda jer nam je to omogućeno zakonskim propisima i na tome ćemo nastaviti raditi. Takožer, zajedno s općinom….zalagat ćemo se i za drukčiju raspodjelu više korisnice…
Poznato nam je kako je Vitkom nositelj koncesija za izvorište Kremenik. Je li to izvorište u potpunosti aktivno, isplativo te prije svega dugoročno stabilno?
Koncesija za korištenje vode za potrebe javnog vodosnabdjevanja sa izvorišta „Kremenik“ nam je dana na rok u trajanju od 30 godina računajući od dana potpisivanja ugovora 21.3.2005. godine. Sa izvorišta Kremenik koji je u nadležnosti JKP „Vitkom“ d.o.o. Vitez opskrbljuje se pumpnim sustavom područje lijeve strane Lašve i to kontinuirano sa cca 52 l/s dijelovi Općine Vitez: PC 96, PC 96-2, naselja Bila, Sadovače, Zabilje, Jardol, Krčevine, Divjak, Grbavica, dio naselja Križančevo Selo, Bukve, dok u periodima smanjenog dotoka sa izvorišta Ilidža vrši se upumpavanje od cca 38 l/s u vodovodnu liniju koja opskrbljuje Stari Vitez, Brizjak i dio gradskog područja. Ovdje treba napomenuti da je maksimalni kapacitet nove ugrađene pumpe 58 l/s, kao i da navedena pumpa ima mogućnost pumpanja pitke vode, ne samo prema gradu nego i prema rezervoaru Grbavica. Izvorište „Kremenik“ je podzemno izvorište te predstavlja pumpni sustav vodosnabdjevanja, što osim troškova za održavanje vodovoda ima za posljedicu i izdvajanje velikih financijskih sredstava za električnu energiju. Prošle godine proveli smo aktivnosti na omogućavanju alternativnog vodosnabdijevanja korisnika gradskog područja sa izvorišta Kremenik u slučaju smanjenog dotoka sa izvorišta Ilidža.
Mnogo reakcija javnosti bilo je i prilikom korekcije cijena usluga JKP Vitkom. Je li se to pokazalo kao opravdano?
Cijene usluga u Vitezu su i dalje među najnižim, ne samo u Lašvanskoj dolini, nego i u cijeloj BiH. Radili smo sve moguće analize i usporedbe te se taj korak pokazao kao neizbježan za dugoročnu stabilnost poduzeća koje je bilo opterećeno brojnim problemima, o kojima sam ranije govorila, ali i onim financijske prirode zbog određenih zaostataka iz ranijeg razdoblja. Također, morali smo misliti i na naše djelatnike, spriječiti odljev radne snage što smo i uspjeli. Veliko opterećenje u poslovanju čini nam i dug prema Poreznoj upravi FBiH kojeg isplaćujemo obročno, a do sada smo uplatili 37 rata od po 30.470,66 KM, ili ukupno 1.127.414,42 KM. Ukupni dug po sporazumu iznos 1.828.240,06 KM.
Molimo Vas, kažite nam kakva je suradnja s osnivačem Vitkoma, Općinom Vitez i Općinskim vijećem?
Suradnja, kako s Općinom koju predstavlja općinski načelnik Boris Marjanović te s Općinskim vijećem, ali i svakim vijećnikom, je na izuzetno dobroj razini. Rekla bih, kako su svi oni, zajedno s nama u Vitkomu svjesni da je krajnje vrijeme da sustav vodoopskrbe ali i odvodnje oborinskih voda u potpunosti dovedemo u željeno stanje. Upravo zbog toga su nam dodijelili niz važnih poslova rekonstrukcije mreže, a uz to ne mogu da ne naglasim kako su u posljednje tri godine, uz potporu Općine, KSB i Vlade FBiH nabavili novo vozilo za prikupljanje otpada, bager, traktor, a uskoro ćemo nabaviti i nove kante, kako za korisnike tako i za javne površine.
Govoreći o vremenu koje je pred nama, što možemo najaviti kao nove poteze Uprave JKP Vitkom?
Ono što već mogu najaviti, a da ranije nije spomenuto su dvije nove velike rekonstrukcije u gradskom jezgru, što nam je odobreno ovoga tjedna na Općinskom vijeću. Radi se o ulicama Vukovarska i Hrvatskih branitelja, gdje su također uočeni značajni gubici. Uz razmatranje uvođenja novih izvorišta u sustav vodoopskrbe, imamo za iskoristiti i dobivena sredstva od Fonda za zaštitu okoliša koja se odnose na oblast upravljanja mrežom pri čemu nabavljamo automatizirane vodomjere za daljinsko očitavanje potrošnje vode. Jačanje mreže, nova izvorišta, bolja kontrola i odnos svih nas prema velikom prirodnom blagu koje nam je dodijeljeno u narednom periodu će u potpunosti stabilizirati vodoopskrbu u Vitezu!
Za kraj ovog razgovora, koja bi bila vaša poruka korisnicima?
Za kraj ovog razgovora, gdje sam iznijela ključne elemente u vezi vodoopskrbe u Vitezu, mogu kazati da ćemo kao komunalno poduzeće biti dostupni za sve naše korisnike, postati još transparentniji jer javnost zaslužuje imati cjelokupan uvid u naš rad, koji je zaista sveobuhvatan. Svim korisnicima se zahvaljujem od svega srca na velikom razumijevanju, a sa željom da imaju objektivan i istinit uvid u stanje JKP Vitkom ponudila sam sve ove odgovore. Naglašavam, kako uvažavam nezadovoljstva zbog kvarova i redukcija, njih smo u poduzeću itekako svjesni te se svakoga dana borimo da ih bude što manje i da svaki Vitežanin u svome domu i na poslu ima kvalitetnu i kontinuiranu isporuku pitke vode.